Öğrenci seçme ve yerleştirme sınavına girecek öğrencilerin okul tercihleri ile yetenekleri ve ilgilerinin karşılaştırılması

Küçük Resim Yok

Tarih

1997

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Ege Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Özet

Bu çalışmada üniversite çağına gelen gençlerin ilgi, yetenek ve değerlerini araştırmak amacıyla ile 1994-95 öğretim yılında İzmir ilindeki bazı lise son sınıf öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırmanın sonuçları tartışılmıştır. Bu gün liselerde öğrenciler, ikinci sınıftan itibaren alan kollarına ayrılmaktadırlar. Alan kollarına ayrılırken en önemli ölçüt, öğrencinin lise birinci sınıftaki başarısıdır. Ayrıca öğrencinin isteği de göz önünde tutulmaktadır. Dolayısıyla, öğrencilerin yapacakları alan seçimini yetenek, ilgi ve sahip oldukları değerler doğrultusunda yapabilmeleri için bu özelliklerinin lise birinci sınıftaki başarılarına ve isteklerine yansımış olması gerekmektedir. Bu yansımanın sağlanması, özellikle rehberlik servislerinin, bu konuda sistemli çalışmalar yapmasını gerektirir. Bazı özel kurumlarda, özellikle dershanelerde bu konularla ilgili sınırlı çalışmalar yapılmadığı bilinmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin lise ikinci sınıfta ayrıldıkları alan kollarının yetenekleri ile ilişkili olup olmadığı da araştırılacaktır. Üniversite sınavına girecek öğrenciler üzerinde yapılan bu araştırmada öğrencilerin yetenek, ilgi ve değerlerinin saptanması için Prof. Dr. Yıldız KUZGUN tarafından geliştirilen ve meslek seçiminde kişinin kendisini tanıması için etkili olan kişilik özelliklerinden yetenek, ilgi ve değerlerine ilişkin bilgiler veren - Kendini Değerlendirme Envanteri (KDE)' kullanılmıştır. Uygulanan KDE ile birlikte öğrencilerin cinsiyetleri, öğrenim gördükleri alan kolları (Türkçe-Matematik, Fen, Sosyal ve Diğer olmak üzere), anne ve babanın öğrenim durumu ile anne ve babanın mesleğine ilişkin bilgiler de alınmıştır. Çalışma 131'i kız ve 215'i erkek olmak üzere 346 öğrenci ile yapılmıştır. Bu öğrencilerin 183 tanesinin annesi ilkokul mezunu iken 144 tanesinin babası ilkokul mezunudur. Öğrencilerin 200 tanesinin annesi ev hanımı, 17 tanesinin babası ise sanayici-tüccar-müteahhit olarak bulunmuştur. Sözel, Sayısal ve Şekil-Uzay yeteneklerini temsil eden puanlara göre öğrencilerden 150 tanesinin Sözel, 86 tanesinin Sayısal ve 105 tanesinin Şekil-Uzay yeteneklerinin belirgin olduğu anlaşılmaktadır. Her üç yeteneği de belirgin olan öğrenci sayısı ise 29 olarak elde edilmiştir. 126 öğrencinin ise hiçbir belirgin yeteneği bulunmamaktadır. Öğrencilerin sahip oldukları değer alanları göz önüne alındığında 166 öğrencinin Temel Bilim, 159 öğrencinin Müzik ilgisi varken, 107 öğrencinin Sosyal Yardım ilgisinin bulunmadığı dikkat çekmektedir. Hiçbir alanda ilgisi olmayan öğrenci sayısı ise 37'dir. Öğrencilerin sahip oldukları değer alanları göz önüne alındığında 212 öğrencinin Yaratıcılık değeri, 195 öğrencinin Kazanç değeri varken, 72 öğrencinin Liderlik değeri bulunmaktadır. Çalışmada 346 öğrenciden 210 tanesinin Sosyal alan kolunda olduğu görülmektedir. Fen alan kolunda 61, Türkçe-Matematik alan kolunda 54, diğer alan kollarında ise 21 öğrenci vardır. Yapılan Khi Kare Bağımsızlık testleri sonucunda Sözel yeteneğin alan kolundan bağımsız olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun yanında Sayısal yeteneğin alan kolu ile bağımlı olduğu, benzer şekilde Şekil-Uzay yeteneğinin de alan kolu ile bağımlı olduğu anlaşılmaktadır. Kız ve erkek öğrenciler arasında Sözel yetenek, Sayısal yetenek ve Şekil-Uzay yeteneği açısından önemli bir farklılık bulunamamıştır. Bir başka ifade ile Sözel yetenek, Sayısal yetenek ve Şekil-Uzay yeteneği değişkenleri ile Cinsiyet değişkeninin birbirinden bağımsız oldukları sonucu elde edilmiştir.

Açıklama

Araştırma Projesi -- Ege Üniversitesi, 1997

Anahtar Kelimeler

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye