Geleneksel Türk Müziği alanında sesli eğitim materyali hazırlama modeli uygulaması: Tanbur eğitimi
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Ege Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Geleneksel Türk Müziği Alanında Sesli Eğitim Materyali Hazırlama Modeli Uygulaması: Tanbur Eğitimi başlıklı proje, geleneksel Türk müziği eğitiminde ses kayıtları ile yazılı kaynaklar arasında ilişki kurularak ve belli bir lisans programının müfredatı ele alınarak eğitim materyali geliştirmek üzere hazırlanan 20.101.2016.0004 numaralı projede sunulan modelin uygulamasını gerçekleştirmek üzere hayata geçirilmiştir. Proje kapsamında Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı “Çalgı Eğitimi (Tanbûr) II, III ve IV” dersleri müfredatından seçilen yirmi iki makamda toplam kırk dört adet eserin Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Temel Bilimler Bölümü Türk Sanat müziği ASD nota versiyonları Finale 2014 programında yazılmış, söz konusu eserler yazılı materyal doğrultusunda tanbur ile icra edilerek kaydedilmiş ve geliştirilen eğitim materyalinin geçerliliği iki tanbur ve bir viyolonsel öğrencisi ile tanbur ve viyolonsel derslerini veren öğretim elemanlarının katılımıyla gerçekleştirilen deneysel uygulamalar ve görüşmeler yolu ile sınanmıştır. Proje sonucunda ulaşılan bulgular değerlendirildiğinde, sesli materyal kullanımının özellikle eserlerin ezberlenmesi, icra bütünlüğü ve icra süslemeleri unsurlarını desteklediği ve öğrencinin çalışma hızını arttırdığı görülmüştür. Perdeli bir çalgı olan tanbur ile okulumuzdaki çalgı eğitimi müfredatı doğrultusunda hazırlanmış sesli eğitim materyalinin, eğitimdeki hedef davranışların kazanımını kolaylaştırarak öğrencilerin akademik başarısının yükselmesinde rol oynaması beklentisi ile tüm çalgı eğitimi dersi alan öğrencilerin yanı sıra okulumuzda eğitim alan görme engelli öğrencilerin de faydasına kullanılması projede sunulan öneriler arasındadır.
The project titled Tanbur Education: Application of the Model to Produce Audial Education Material in the Field of Traditional Turkish Music was realized in order to apply the model offered via the 20.101.2016.0004 numbered Ege University scientific research project which was prepared by considering the relation between audio records and written resources in traditional Turkish music education including a specific undergraduate program’s curriculum. As part of the project, the versions of forty four pieces in twenty two makams chosen amongst the curriculum of the courses “Instrument Training (Tanbur) II, III, IV” given in Ege University State Conservatory of Turkish Music were written in finale 2014 music notation program, these pieces performed by tanbur in accordance with the written material were recorded and the validity of the produced education material was tested through experimental practices and interviews carried out by the participation of the two tanbur and a violoncello student and the lecturers of tanbur and violoncello courses. When the data obtained at the end of the project are evaluated, it is seen that audial material usage especially supports the elements of memorizing the pieces, unity in performance and ornamentation and it improves the student’s study pace. Utilization of the audial education material prepared by tanbur which is a fretted instrument in accordance with the instrument training curriculum in our school with the expectation of its playing a role in increasing the academic success of our students by helping the acquisition of the aimed behaviours in the education of not only all students attending instrument training courses but also the visually impaired students in our school is among the suggestions offered in the Project.
The project titled Tanbur Education: Application of the Model to Produce Audial Education Material in the Field of Traditional Turkish Music was realized in order to apply the model offered via the 20.101.2016.0004 numbered Ege University scientific research project which was prepared by considering the relation between audio records and written resources in traditional Turkish music education including a specific undergraduate program’s curriculum. As part of the project, the versions of forty four pieces in twenty two makams chosen amongst the curriculum of the courses “Instrument Training (Tanbur) II, III, IV” given in Ege University State Conservatory of Turkish Music were written in finale 2014 music notation program, these pieces performed by tanbur in accordance with the written material were recorded and the validity of the produced education material was tested through experimental practices and interviews carried out by the participation of the two tanbur and a violoncello student and the lecturers of tanbur and violoncello courses. When the data obtained at the end of the project are evaluated, it is seen that audial material usage especially supports the elements of memorizing the pieces, unity in performance and ornamentation and it improves the student’s study pace. Utilization of the audial education material prepared by tanbur which is a fretted instrument in accordance with the instrument training curriculum in our school with the expectation of its playing a role in increasing the academic success of our students by helping the acquisition of the aimed behaviours in the education of not only all students attending instrument training courses but also the visually impaired students in our school is among the suggestions offered in the Project.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çalgı Eğitimi, Geleneksel Türk Müziği, Eğitim Materyali Geliştirme Modeli, Sesli Eğitim Materyali, Tanbur, Audial Education Material, Education Material Development Model, Instrument Training, Tanbur, Traditional Turkish Music