Geleneksel Türk Müziği alanında sesli eğitim materyali hazırlama modeli uygulaması: Geleneksel Sanat Müziğinde seslendirme üslupları (III – IV) dersi müfredatı

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Yazarlar

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Ege Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/closedAccess

Özet

Günümüzde teknolojik gelişmeler sanat eğitiminde kullanılan kadim yöntemleri yeniden biçimlendirmektedir. Özellikle geleneksel müzik olarak kategorize edilen müzik türleri açısından bu yeniden biçimlendirme sektörün içinde yer alan aktörler tarafından iki farklı perspektif ile değerlendirilmektedir. Teknolojik gelişmeler bir görüşe göre, kadim olan yöntemlere bir destek niteliğinde değerlendirilir ve olumlanırken; bir diğer görüşe göre ise müzik geleneğini örselediği ve yozlaştırdığı düşünülerek, olumsuzlanmaktadır. Bu proje, bu görüşlerin arasında verili (apriori) bir konum almadan; nesnel ve somut bir sonucu ortaya koymaya yönelik bir çabanın ürünüdür. Dolayısıyla teknolojik olanakların müzik eğitimi ve öğretimi üzerindeki etkisine yönelik var olan keyfi/öznel tartışmaların varlığı, bu projenin geliştirilmesinde en temel dinamiklerdendir. 1985 yılında kurulan ve geleneksel Türk müziği eğitiminin sürdürülmesinde önemli bir misyon üstlenen Ege Üniversitesi, Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı, kadim geleneksel yöntemlerle; usta-çırak ilişkisine bağlı bir biçimde eğitim ve öğretimine devam etmektedir. Ege Üniversitesi, Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı, Ses Eğitimi Bölümü, Türk Sanat Müziği Anasanat Dalında yürütülen Geleneksel Sanat Müziğinde Seslendirme Üslupları (III-IV) adlı seçmeli derste, teknolojik gelişmelerin müzik eğitimine nasıl bir etki yarattığını ölçmek hedefiyle aynı adla bir proje çalışması gerçekleştirilmiştir. Seslendirilmesinde belirli bir deneyim, birikim ve üslup becerisine ihtiyaç duyulan, ilki içinde birden fazla alt tür barındıran ve geleneksel Türk sanat müziğinin büyük soluklu bir türü olan “âyin” olmak üzere, toplam 12 (oniki) adet karakteristik eser belirlenmiş, bu eserler, belirli bir müziksel standarda bağlı kalınarak notaya alınmış, Konservatuvar Görsel İşitsel Arşiv’inde yer alan Ses Kayıt Stüdyosunda bu eserler seslendirilerek kayıt altına alınmıştır. Dersi seçen 3 (üç) öğrenciden, ilki, yalnızca bu kayıtların işitsel medyaya dönüştürülen materyaller yoluyla; ikincisi yalnızca yüz-yüze ders katılımıyla; üçüncü öğrenci ise hem işitsel materyaller hem de yüz-yüze ders katılımıyla öğretime tabi tutulmuştur. Daha sonra bu farklı eğitim ve öğretim yöntemlerinin sonuçları gözlemlenerek ölçülmüştür.
Today, technological developments have reformed the old methods used in art education. The mentioned reform is evaluated by the actors within the sector in two different perspectives, in terms of music genres categorized as traditional music. While, according to a view, technological developments are evaluated to serve as a support to the old methods and are affirmed; according to another view, they are considered to rumple and corrupt the music tradition and so are negated. The present project is the product of an effort to put forward an objective and concrete result, without taking a given (apriori) position between the mentioned views. Accordingly, the presence of arbitrary/subjective discussions on the effect of technological opportunities on music education and training is one of the basic dynamics in developing the present project. Established in 1985 and undertaking an important mission in carrying on the traditional Turkish music education; Ege University, State Conservatory of Turkish Music continues its education and training with the old traditional methods, based on master-apprentice relationship. In the elective course called Vocalization Styles in Traditional Art Music (III-IV) instructed at Ege University, State Conservatory of Turkish Music, Voice Training Department, Turkish Art Music Art Major; a project work has been carried out under the same name with the aim of measuring what kind of effect technological developments produce on music education. Total 12 (twelve) characteristic works have been determined, which require a certain experience, knowledge and style to vocalize and the first of which is “âyin” that has more than one sub-genre inside and is a big-breathed genre of the traditional Turkish art music, and the mentioned works are notated depending on a certain musical standard and they were vocalized and recorded in the Sound Recording Studio at Audio Visual Archive of the Conservatory. Of 3 (three) students who selected the course, the first was subject to training by means of only materials turned into auditory media; the second by means of only attendance to face-to-face course; the third by means of both auditory materials and attendance to face-to-face course. Later, the results of those different educational and training methods were observed and measured.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Müzik ve Teknoloji, İşitsel Medya, Geleneksel Türk Müziği, Music and Technology, Auditory Media, Traditional Turkish Music, Style, Repertoire

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye