0-12 Yaş Grubu İçin Giysi Koleksiyonu Hazırlama ve Ürün Maliyetlendirme Aşamalarının İncelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Giysi koleksiyon hazırlama süreci fikir aşamasından satış aşamasına kadar pek çok süreçten oluşmaktadır. Ürün tasarımına ve maliyetlerine etki eden çeşitli faktörler bulunmaktadır. Hazırlanan koleksiyonlar bebek ve çocuk gruplarına yönelik ise tasarım, estetik, kalite, satılabilirlik ve maliyet faktörlerinin yanında sağlık ve güvenlik standartlarına uygun ürün kavramı da önem kazanmaktadır. Bu çalışmada 0-12 yaş grubuna yönelik koleksiyon hazırlama prensipleri ve aşamaları, ürün maliyet hesabı çalışmaları ve koleksiyon maliyetine etki eden faktörler incelenmiştir. Hedef pazar olarak Türkiye’nin tekstil ihracatında büyük öneme sahip olan Avrupa pazarı seçilmiştir. İzmir’de bulunan ve ihracat yapan bir hazır giyim ve konfeksiyon firmasının Zara erkek çocuk ve erkek bebek departmanları için hazırladığı sonbahar-kış 2016 koleksiyonları incelenmiş ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir.
Garment collection preparation consists of several processes from design idea to selling to last consumer and it is a costly process when compared with mass production. There are various factors that affect the product design and product cost. If the designed products are for babies and kids groups, suppliers need to care about health and safety conditions besides the design, aesthetics, quality, cost and marketability. At this research, the principles, the production steps and the cost factors of 0-12 age baby boys and boys garment collection processes were examined. Because of its big importance for Turkish textile and apparel industry, Europe was determined as target market at this study. Traditional costing and target costing methods from contemporary costing systems were used for cost calculation. It has been observed that the costs of the collections increase according to the fabric type, auxiliary materials, accessories, side processes and labour.
Garment collection preparation consists of several processes from design idea to selling to last consumer and it is a costly process when compared with mass production. There are various factors that affect the product design and product cost. If the designed products are for babies and kids groups, suppliers need to care about health and safety conditions besides the design, aesthetics, quality, cost and marketability. At this research, the principles, the production steps and the cost factors of 0-12 age baby boys and boys garment collection processes were examined. Because of its big importance for Turkish textile and apparel industry, Europe was determined as target market at this study. Traditional costing and target costing methods from contemporary costing systems were used for cost calculation. It has been observed that the costs of the collections increase according to the fabric type, auxiliary materials, accessories, side processes and labour.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
0-Belirlenecek
Kaynak
Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
8
Sayı
2