Yazar "Uysal, Fulya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Tekrarlı ölçümlerin analizinde Rasch Ölçme Modeli uygulaması: Rack ve Stack analizi(Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Uysal, Fulya; Öğretmen, TuncayBu çalışmanın amacı tekrarlı ölçümlerin Rasch modeli ile analiz ederek kişilerde ve maddelerde meydana gelen değişimleri incelemektir. Bu amaçla tekrarlı ölçümlerin sonuçlarını incelemek için Rasch modelleri arasında Rack ve Stack analizleri seçilmiştir. Kişilerde meydana gelen değişimi ortaya çıkarmak için Stack analizi, maddelerdeki değişimi ortaya çıkarmak için Rack analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada kullanılan veriler 15/11/2015 tarihinde başlayan, TÜBİTAK SOBAG 3501 programı tarafından desteklenen 115K531 numaralı “Uluslararası Geniş Ölçekli Sınavlarda Türkiye'nin Matematik Başarısını Arttırabilmek İçin Bir Model Önerisi: Bilişsel Tanıya Dayalı İzleme Modelinin Etkililiği” isimli projeden alınmıştır. Belirtilen TÜBİTAK projesinde ön test ve son test uygulanan gruptan geri bildirim verilerek manipüle edilen Deney-1 grubunda yer alan 1303 kişinin değişimi incelenmiştir. Araştırmada kullanılan veriler Winsteps programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz doğrultusunda testin kullanılan test aracının Rasch modeline iyi uyum gösterdiği ve test aracının güvenilir ve geçerli olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçme aracının Rasch modele ait tek boyutluluk ve yerel bağımsızlık varsayımlarını karşıladığı görülmüştür. Araştırmada meydana gelen değişimlerin negatif ve pozitif yönlü olarak incelenmiştir. Bu değişimlerin anlamlı olup olmadığına t istatistiği ile karar verilmiştir. Buna göre; 1303 kişiden oluşan örneklemde pozitif değişim gösteren 852 kişinin cevaplayıcıların %84,86’sı olan 723 kişinin değişimi istatistiksel olarak anlamlı olduğu, %15,14’ünün istatistiksel olarak anlamsız olduğu sonucuna erişilmiştir. Negatif değişim gösteren 341 kişinin 102’sinin değişimi anlamlı değildir dolayısıyla negatif değişim gösterenlerin %29,91’nin yetenek seviyesinde meydana gelen farklılık istatistiksel olarak anlamlı olmadığı, 239 kişinin yani negatif değişim gösteren cevaplayıcınların %70,09’unun istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 231 kişinin değişimi istatistiksel olarak anlamlı değildir. 231 kişiden 129 kişi pozitif bir değişim gösterirken, 102 kişi negatif olarak değişim göstermiştir. Cevaplayıcıların %17,73’ünde meydana gelen değişim istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı görülmüştür Dolayısıyla pozitif değişim gösterenler arasındaki 723 kişinin değişimi istatistiksel olarak anlamlıdır ve cevaplayıcıların %55,49’unu oluşturduğu görülmüştür. 30 maddenin tümünün maddelerin ön testinden elde edilen madde güçlük değerlerinin son testten elde edilen madde güçlük değerlerine göre büyük olduğu görülmüştür. 16 maddenin işlevinde meydana gelen değişim istatiksel olarak anlamlı değildir. Kalan 14 maddenin değişimi istatistiksel olarak anlamlıdır dolayısıyla maddelerin işlevlerinde bir değişiklik olmuştur. Maddelerde meydana gelen değişimin %46,7’si istatistiksel olarak anlamlı iken, %53,3’ü istatistiksel olarak anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.