Yazar "Mert, Suha Orçun" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Exergetic based multi-objective optimization of selected fuel cell systems(Ege Üniversitesi, 2012) Mert, Suha Orçun; Özçelik, ZehraBu tez kapsamında, yakıt pili sistemlerinin çok amaçlı optimizasyonu gerçekleştirilmiştir. Çoklu amaç fonksiyonu olarak güç üretiminin, enerji ve ekserji verimlerinin maksimize edilmesi, eksergoekonomik maliyet değerinin ise minimize edilmesi hedeflenmiştir. Seçilen yakıt pili sistemleri ekserji ve eksergoekonomik olarak modellenmiş, sıcaklık, basınç, çevre sıcaklığı, çevre basıncı, akım yoğunluğu, bağıl nem ve benzeri çalışma koşullarından uygun olanları açısından parametrik olarak değerlendirilmiştir. İncelenen yakıt pili sistemleri; Polimer Elekrolit Membran (PEMFC), Doğrudan Metanol (DMFC), Katı Oksit (SOFC), ve Eriyik Karbonat (MCFC) yakıt pilleridir. Yakıt pili sistemlerinin eksergoekonomik modelleri, geliştirilen genetik algoritma tabanlı çok amaçlı optimizasyon problem çözücüsü olan MULOP desteği ile amaç fonksiyonunu oluşturan hedeflerin ağırlık oranına dayanarak parametrik olarak çözülmüştür. Yapılan çalışma sonucunda düşük sıcaklık yakıt pili sistemleri göz önüne alındığında, verim değerlerinin %10-30 ve maliyet değerlerinin $3-4/W olduğu görülmüştür. Yüksek sıcaklık yakıt pillerinde ise verimler %15-45 aralığında, maliyet değerleri ise $0.003-0.01/W aralığında oluşmuştur. Bu açılardan bakıldığında yüksek sıcaklık yakıt pili sistemlerinin büyük ölçekli uygulamalarda çok daha verimli çalıştıkları tespit edilmiştir.Öğe Exergoeconomic analysis of pem fuel cells for transportation applications(Ege Üniversitesi, 2006) Mert, Suha Orçun; Özçelik, Zehra; Dinçer, İbrahimTez, ta ıma uygulamalarında kullanılan (Proton De i im Zarlı) PEM yakıt hücresi sistemlerinin eksergoekonomik bakı açısından parametrik incelemesidir. PEM yakıt hücreleri megawatt altı uygulamalar için özellikle de ta ıma sistemlerinde en önemli alternatif enerji kayna ı olarak. Bu çalı mada, çalı ma ko ulları ve bazı tasarım parametrelerinin, yakıt hücresi grubunun yanı sıra yardımcı ekipmanlar olarak kullanılan kompresör, nemlendirici, ısı de i tirgeci ve so utma ünitesini de içeren toplam sistemin performansına etkileri incelenmi tir. Bunlara ek olarak sistem ekipmanlarının ekserjetik maliyet de erleri ve genel güç üretim maliyeti de ele alınmı tır. Elde edilen tüm sonuçlar göz önüne alındı ında ta ıma uygulamalarında kullanılan PEM yakıt hücresi sistemlerinin yüksek çalı ma sıcaklı ı, ve basıncı ile dü ük zar kalınlı ı, anot ve katot stokiyometrik oranları seçilmesi sirasiyla 20%, 3%, 3%, 30% ve 0.5% oranlarinda eksergetic verimi arttirmaktadir.Öğe Modelling, sensitivity and exergy analysis of triple-pressure heat recovery steam generator(2020) Mert, Suha Orçun; Özçelik, Zehra; Kök, CeydaRelated to the increasing demand for environmental pollution and electrical energy, combined cycle power plants (CCPP) are increasingly important. So, It is necessary that increasing the performance of power plants, reducing carbon emissions and rising energy production. Any change related to the heat recovery steam generator design is important for essential components of the CCPP because of directly affects the performance of it. In this study, it has explained that the modelling, sensitivity and exergy analysis of a Heat Recovery Steam Generator (HRSG) in a CCPP. In the analyzes, three-pressure HRSG was modelled with the Aspen Plus simulation program. In addition to, sensitivity analyzes were done and evaluated. Also, energy and exergy analyzes were done for each component in the CCPP.