Yazar "Kopan, Duygu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Evaluation of the nutritional habits of second-year high school students in the Seferihisar region with the ecological framework(Pontificia Universidade Catolica Campinas, 2021) Kopan, Duygu; Hassoy, Hur; Ergin, Isil; Meseri, ReciObjective The study aims to identify the nutritional habits of second-year high school students in Seferihisar, Turkey, and the factors associated thereof, based on the Ecological Framework. Methods In this cross-sectional study by a self-reported questionnaire, second-year high school students (n=392) attending public schools in Seferihisar had their nutritional habits measured with the Adolescent Food Habits Checklist scale. The food habit score was calculated and associated factors were evaluated in 4 layers based on the Mary Story's Ecological Framework (individual factors, social, physical and macro-level environments). The data analysis for the association of these layers with the food habits score was executed through multi-level linear regression. Results Students' participation rate was 87.7% (n=344). Of all the layers (from individual factors to the influence of the social environment and macro-level environment: nutritional literacy, the food consumption of their peers at school, availability of fruits-vegetables at home, buying junk food at the school canteen, presence of posters at school, etc.), the option for advertised food items was statistically explanatory based on the linear regression analysis (p<0.05). Conclusion The model derived from the Ecological Framework explained 45% of the nutritional habits with an equivalent contribution from the four layers. Availability of healthy food items where the students lived and higher levels of nutritional literacy led to healthy nutritional habits. Having healthy food items sold at school canteens at affordable prices, using posters to promote a healthy diet, and introducing nutrition-related courses into the curricula would support students in developing healthy nutritional habits.Öğe Seferihisar bölgesi lise ikinci sınıf öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının ekolojik kuram ile değerlendirilmesi(Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019) Kopan, Duygu; Hassoy, HürAmaç: Bu çalışma, İzmir ili Seferihisar ilçesine bağlı devlet okullarında okuyan 10.sınıf öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını belirlemeyi ve Ekolojik Kuram çerçevesinde öğrencilerin beslenme alışkanlıklarıyla ilişkili faktörleri saptamayı amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, İzmir ili Seferihisar ilçesinde 2018 yılında devlet liselerinde eğitim gören 10. sınıf öğrencilerin tamamını içeren, kesitsel tipte bir çalışmadır (N: 392). Çalışmaya 344 öğrenci katılmıştır (%87,7). Öğrencilerin beslenme alışkanlıkları bağımlı değişkendir. Beslenme alışkanlıkları değişkeni Arıkan ve ark. tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Adolesanların Beslenme Alışkanlıkları Kontrol Listesi (ABAKL) ölçeği ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ile ilişkili etmenler Story ve ark. (2002, 2008) tarafından geliştirilen Ekolojik Kuram çerçevesinde değerlendirilmiştir. Ekolojik Kuram'ı oluşturan bireysel faktörler (sosyo-demografik ve ekonomik özellikler, var olan sağlık durumları ve alışkanlıkları), sosyal çevreler (aile, arkadaşlar), fiziksel çevreler (ev, okul ve çevresi, restoranlar) ve makro-düzey çevreler (okul politikaları, medya ve reklam) bağımsız değişkenlerdir. Çalışmanın verileri SPSS 22.0 paketi programı kullanılarak değerlendirilmiş olup, p<0,05 anlamlı kabul edilmiştir. İkili karşılaştırmalarda Student t testi, one-way Anova ve çok değişkenli karşılaştırmalarda lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %52'si kız, %48'i erkektir. Öğrencilerin yaş ortalaması 15,17±0,43'tür. Çalışma grubunun ABAKL skoru 10,6±3,95'tir. Ailesi ile yaşayan, diyet yapan, beslenme bilgi düzeyi yüksek olan, ekran aktivitelerine daha az maruz kalan, ebeveynleri tarafından beslenme konusunda yönlendirilen, evinde düzenli meyve-sebze bulunan, okul kantini ve çevresinden abur cubur gıdalar satın almayan, reklamı yapılan gıdaları tüketmeyen ve okulunda sağlıklı beslenmeyi teşvik edici afiş, poster bulunan öğrenciler daha sağlıklı beslenmektedir. Beslenme bilgi düzeyi, okulda arkadaşların tükettiği gıdaları tüketme durumu, okul kantininden abur cubur gıdalar satın alma durumu, okulda sağlıklı beslenmeyi teşvik edici afiş, poster bulunma durumu ve reklamı yapılan gıdaları tercih etme durumu lineer regresyon analizi sonucunda istatistiksel açıdan açıklayıcı bulunmuştur (p<0,05). Ekolojik Kuram'ın öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını açıklama düzeyi %44,8 olarak saptanmıştır. Sonuç: Çalışmaya katılan öğrencilerin beslenme alışkanlıkları iyi durumdadır. Öğrencilerin beslenme alışkanlıkları Ekolojik Kuram'ın tüm basamakları ile ilişkilidir. Beslenme bilgi düzeyinin artması sağlıklı beslenme davranışlarını tetikleyici rol oynamaktadır. Özellikle öğrencilerin meyve ve sebzeler hakkında bilgi düzeylerinin artırılması beslenme alışkanlıklarını olumlu yönde etkileyebilir. Bunun için ülke genelindeki tüm okullarda öğrencilere meyve-sebzeler tanıtılıp öğretilebilir, meyve-sebzelerin faydaları anlatılabilir ve okullara meyve saati uygulaması konabilir. Ev, okul ve okul çevresinde sağlıklı besinlerin bulunması, sağlıklı beslenme konusunda ailelerin bilgilendirmesi, okul ve devlet bazında sağlıklı beslenme ile ilgili politikaların uygulanması yapılacak en önemli adımlardır. Sağlığa zararlı, abur cubur gıdaların reklamlarının sınırlandırılması, sağlıklı gıdaların reklamlarının ön plana çıkartılması öğrencilerin beslenme alışkanlıklarının olumlu yönde etkileyebilir.