Yazar "Güzel, Halime Şenay" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İçe/dışa yönelim sorunları ile mizaç, aile işlevleri ve yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2018) Güzel, Halime Şenay; Arkar, HalukAmaç: Bu çalışmanın amacı içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ile çocuğun mizacı, aile işlevleri ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Çalışmaya psikiyatri polikliniğine başvuran 157 çocuk ve bu çocukların anne-babaları katılmıştır. Çocukların içe yönelim ve dışa yönelim sorunları '6-18 Yaş Çocuk ve Gençler için Davranış Değerlendirme Ölçeğiyle , mizaç özellikleri 'Okul Çağı Çocukları için Mizaç Ölçeği' (OÇÇMÖ), aile işlevsellikleri 'Aile Değerlendirme Ölçeği' (ADÖ), anne-babanın yetiştirme tutumu 'Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği' (AHÇYTÖ) ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar: Model testi, ADÖ'nün alt boyutu duygusal tepki verme özelliğinin, AHÇYTÖ alt boyutu demokratik tutum, ev kadınlığını reddetme ve evlilik çatışması özelliği ile içe yönelim ve dışa yönelim sorunları arasındaki ilişkide aracı (mediator) rolünü ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra model testi, ADÖ'nün alt boyutu davranış kontrolü özelliğinin, AHÇYTÖ alt boyutu artık boyut/disiplin özelliği ile dışa yönelim sorunları arasındaki ilişkide aracı rolünü ortaya koymuştur. Tartışma: Bu çalışma içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ile çocuk yetiştirme tutumu arasındaki ilişkide aile işlevlerinin aracı rolü olduğunu göstermiştir. Bu sonuç, içe yönelim ve dışa yönelim sorunlarının tedavisinde anne-baba eğitimlerinin önemini göstermektedir. Çocuk yetiştirme tutumu ve aile işlevselliği ile içe yönelim ve dışa yönelim sorunları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla uzun süreli izleme çalışmaları yapılmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.Öğe Psikiyatri kliniğine başvuran çocuklarda mizaç özellikleri, aile işlevleri ve çocuk yetiştirme tutumları ile içe yönelim/dışa yönelim sorunları arasındaki ilişki(Ege Üniversitesi, 2013) Güzel, Halime Şenay; Arkar, HalukBu çalışmanın amacı içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ile çocuğun mizacı, aile işlevleri ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca çocuğun ve ebeveynlerinin hangi özelliklerin içe yönelim ve dışa yönelim sorunları üzerinde etkili olduğu da incelenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda Ankara Dışkapı Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları HOEAH Psikiyatri polikliniğine başvuran 157 çocuk ve ebeveyni çalışmaya alınmıştır. Ebeveynlere "Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşmesi Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Versiyonu" (ÇDŞG-ŞY) uygulandıktan sonra, tanı alan çocukların ebeveynlerine 6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ/6-18) Okul Çağı Çocukları için Mizaç Ölçeği, Aile Değerlendirme Ölçeği ve Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen ölçek puanları açısından ANOVA, regresyon ve yapısal eşitleme modeli yapılmıştır. Varyans analizi sonuçlarına göre, içe yönelim sorunları kız çocuklarında, dışa yönelim sorunları erkek çocuklarında daha çok görülmektedir. Ayrıca ebeveynin psikiyatrik tedavi almasının sadece içe yönelim sorunları üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Fiziksel istismara uğramanın dışa yönelim sorunları üzerinde etkili olduğu bulgusuna ilaveten ailenin son 6 aydır stresli yaşam olayı yaşama durumu sadece içe yönelim sorunları için anlamlı bulunmuştur. Model testi, duygusal tepki verme özelliğinin, demokratik tutum, ev kadınlığını reddetme ve evlilik çatışması özelliği ile içe yönelim ve de dışa yönelim sorunları arasındaki ilişkide aracı (mediator) rolünü ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra model testi, davranış kontrolü özelliğinin, artık boyut/disiplin özelliği ile dışa yönelim sorunları arasındaki ilişkide aracı rolünü ortaya koymuştur.