Yazar "Gürkan, Ayça" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hemşirelerin iş doyumunda duygusal zekânın rolü(2014) Büyükbayram, Ayşe; Gürkan, AyçaAmaç: Araştırma, hemşirelerin iş doyumların da duygusal zekânın et- kisini incelemek amacıyla yapılmış tanımlayıcı, kesitsel bir araştırmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırma verileri hemşirelerin tanımlayıcı özellik- lerini belirlemek için oluşturulan soru formu, Duygusal Zeka Ölçeği (Bar on EQ-i), Minnesota İş Doyumu Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Türkiye’de, İzmir ilinde Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde ak- tif olarak çalışmakta olan toplam 601 hemşireyi kapsamaktadır. Araş- tırmaya katılım oranı %55.4’ tür. Bulgular: Hemşirelerin genel iş doyumu ortalamasının 3.21±0.65, iç- sel doyum ortalamasının 3.49±0.66 orta düzeyin üzerinde olduğu ve dışsal doyum ortalamalarının 2.79±0.76 düşük olduğu bulunmuştur. Toplam duygusal zeka ortalamalarının 3.79±0.01 olduğu saptanmış- tır. Hemşirelerin toplam duygusal zeka ortalamaları ile iş doyumu alt boyutlarından “Genel Doyum”, “İçsel Doyum” ve “Dışsal Doyum” ara- sında zayıf düzeyde pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelerin duygusal zekâ becerileri iş doyumlarını etkile- mektedir. Fakat araştırmada, hemşirelerin iş doyumu düzeylerinin düşük bulunmasının nedeni olarak iş doyumunu etkileyen başka et- kenlerin olduğu düşünülmektedir.Öğe Müziğin, kemoterapi yan etkilerine ve kaygı düzeyine etkisi(2007) Yıldırım, Serap; Gürkan, AyçaAmaç: Araştırma, müziğin kemoterapi yan etkilerine ve kaygı düzeyine etkisini incelemek amacı ile planlanmıştır. Yöntem: Ege Üniversitesi Hastanesi Onkoloji Bilim Dalı'na başvuran hastalar araştırmanın evrenini, sınırlamalara uygun olarak seçilmiş 30 hasta deney grubunu, 30 hasta kontrol grubunu oluşturmuştur. Bu deneysel çalışmada araştırma verileri, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, Kanser Semptomları Envanteri ve Kemoterapi Yan Etkileri Envanteri ile toplanmıştır. Deney grubundaki kanser hastalarına, kemoterapi ile kombine edilen alternatif tedavi prosedürü üç kez uygulanmış, kontrol grubuna uygulanmamıştır. Verilerin analizinde ki-kare, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular: Deney grubundaki hastaların kemoterapi yan etkileri ile müziğin etkileşimi istatistiksel olarak anlamlı bulunmazken (p>0.05), durumluk kaygı ortalama puanları ile müziğin etkileşimi anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Tartışma: Zamanlarının büyük bir bölümünü hastanede geçirmek zorunda olan, yaşamı tehdit eden ya da terminal dönemdeki bir hastalığa sahip olan bireyler için yaşanan belirtilerin olumsuz etkilerinin azalması ya da pozitif psikososyal desteğin yararlı ve zahmete değer olduğuna inanılarak, kanser hastaları için uygun bir atmosfer yaratmak amacı ile alternatif terapötik yaklaşımlar olarak algılanan farklı bağımsız hemşirelik girişimlerinden biri olan müzik terapisini hemşirelik uygulamalarına katmak gerekmektedir.Öğe Okul çağı çocuğu davranış sorunları ile annelerinin anksiyete düzeyleri ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi(Ege Üniversitesi, 1998) Gürkan, Ayça; Fadıloğlu, Çiçek149 ÖZET Bu çalışma izmir Metropolünde 1992-1993 eğitim ve öğretim yılında, ilkokul üçüncü sınıfında okuyan çocukların okul başarıları ile uyum sorunlarını karşılaştırmak, annelerin algıladığı sosyal desteği ve anksiyete puan ortalamaları ile çocuğun ruhsal belirtileri arasındaki ilişkiyi inceleme amacıyla tanımlayıcı, analitik ve kesitsel olarak planlanmış bir alanda çalışmasıdır. Araştırmanın değişik yönlerini belirlemek amacıyla beş değişik soru formu kullanılmıştır. Bunlar sırasıyla şunlardır;. Birincisi, "Aile Tanıtım Soru Formu",. İkincisi, "Algılanan Arkadaş ve Aile Desteği",. Üçüncüsü, "Süreklilik Anksiyete Envanteri",. Dördüncüsü "Çocukların Demografik ve Tanıtıcı Karakteristikleri" ve,. Son olarak da "Çocukların Davranışsal ve Duygusal Sorunları" soru formlarıdır. Uygulanan soru formlarından elde edilen bulgulara göre: araştırma kapsamına giren annelerin % 41.66'sı, 30- 34 yaş gurubunda olup % 43.75'i orta öğrenim görmüşler ve % 68.75'i ev hanımıdır. Annelerin % 93.94'ü evli olup, ev işlerinde % 88.02'si eş desteği almamaktadır. Babaların % 37.76'sı orta öğrenim görüp % 33.85'i serbest işlerde çalışmaktadır. Annelerin % 89.06'sı kendisini her zaman yararlı gördüğünü, ancak yaşamını değiştirmek isteyenlerin oranı % 79.39'dur. Annelerin süreklilik anksiyete puan ortalamalarının, yüksek öğrenim görenlerde, evliliği on yıldan fazla olanlarda ve çekirdek ailelerde, çocuğun eğitimi ve geleceği ile ilgili150 kararları eşi ile paylaşma durumunda düşük olduğu belirlenmiştir. Annelerin algıladığı arkadaş-aile desteği puan ortalamaları arasında pozitif bir ilişki saptanmıştır. Annelerin süreklilik anksiyete puan ortalaması ile algılanan sosyal destekleri arasında negatif bir ilişki olup; algılanan sosyal destek arttıkça, süreklilik anksiyete puan ortalamaları düşmektedir. Araştırma kapsamına giren çocukların % 50.78'i erkek, % 49.22'si kızdır. Çocukların ruhsal belirtileri puan ortalamalarının; anne babalarının üvey olma, ortanca çocuk olma durumunda, geçici geniş aile yapısına sahip olma, hastalık geçirme ve 39 ve üzeri yaş grubu anneye sahip olma durumlarında yüksek olduğu görülmüştür. Annenin algıladığı sosyal destek ile çocuk ruhsal belirti puanları arasında negatif bir ilişki olup algılanan sosyal destek arttıkça, çocuk semptom puanı düşmektedir. Çocukların ruhsal belirtileri puanı ile annenin süreklilik anksiyetesi pozitif ilişkide olup; annenin süreklilik anksiyetesi arttıkça çocuk semptom puanları da artmaktadır. Sonuç olarak; sağlıklı anne-çocuk ilişkisinde annenin süreklilik anksiyetesinin ve algıladığı sosyal desteğin önemli katkısı olduğu saptanmıştırÖğe Üniversite öğrencilerinin öfke ifadeleri, ruhsal belirti dağılımları ve intihar eğilimlerinin incelenmesi(Ege Üniversitesi, 2005) Engin, Esra; Baysan, Leyla; Dülgerler, Şeyda; Gürkan, Ayça[Abstract Not Available]Öğe Validity and reliability of the Turkish version of the Recovery Assessment Scale(2019) Güler, Cansu; Gürkan, AyçaObjective: Globally, the field of mental health services has begun to evolve towards an improvement-focused approach. A valid and reliable measurement tool is needed to evaluate the subjective recovery process and to improve recovery-focused care. the purpose of this study was to assess the validity and reliability of the Turkish version of the Recovery Assessment Scale. Method: the present work was planned as a methodological study. the survey included 180 individuals with chronic mental illness registered in two Community Mental Health Centers. Content validity, construct validity, and criteria validity were used to assess validity, while internal consistency and stability across time were examined to test reliability. Results: the content validity index value of the scale was found to be over 0.80. Consequently, confirmatory factor analysis established that the Turkish form of the scale included 5 factors and 24 items, similar to the original version. Examination of criterion-related validity found an excellent positive significant correlation between the Recovery Assessment Scale and the Psychological Well-Being Scale (r=0.864, p<0.01). Cronbach’s alpha value of the scale was 0.90 and the test-retest reliability value was 0.96. Conclusion: As a result of the validity and reliability analyses, it was determined that the Turkish version of the Recovery Assessment Scale was a valid and reliable scale for evaluating the recovery of individuals diagnosed with mental illness. It may be advisable to test the scale in larger sample groups.