Yazar "Atilla Mat, Aylin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Efasaneden güncele: Yeniden anlatım ve uygulamalarda İlyada ve Odesa/From legendary to contemporary: The literary evolution of narratives through retellings and adaptations of The Iliad and The Odyssey(Ege Üniversitesi, 2024) Atilla Mat, Aylin; Aslanoğlu, Gülcan IrmakBu yüksek lisans tezi, tüm zamanların en ünlü epik şiirlerinden ikisi olan İlyada ve Odysseia'nın yeniden anlatımı ve uyarlamaları yoluyla anlatıların evrimini incelemektedir. Çalışma, karşılaştırmalı bir analiz yaklaşımı kullanarak, bu eski Yunanca metinlerin yeniden anlatımının ve uyarlamalarının zaman içinde anlatılarını nasıl dönüştürdüğünü incelerken, bu uyarlamaların üretildiği kültürel, sosyal ve tarihsel bağlamlarla ilgili olarak bu değişikliklerin önemini de araştırmayı hedeflemektedir. Tezin ilk bölümü, klasik dönemde sözlü geleneğin ortaya çıkışıyla başlayan ve İlyada ve Odysseia'nın tarihsel ve edebi bağlamlarıyla devam eden yeniden anlatım tarihine kapsamlı bir genel bakış sunmaktadır. İkinci bölümde, farklı edebiyat eleştirisi türleri ve daha yeni edebiyat türleri üzerinden bu metinlerin yeniden anlatımlarından ve uyarlamalarından bir seçki incelenmektedir. Bu bölüm, uyarlamaları yakından inceleyerek, yeniden anlatımların orjinal anlatıları nasıl uyarladığını, yeniden yorumladığını ve dönüştürdüğünü tartışmayı amaçlamaktadır. Tezin son bölümü ise, bu dönüşümlerin önemini ve çağdaş kültürel üretim üzerindeki etkilerini analiz etmektedir. Bu çalışma, yeniden anlatımlar ve uyarlamalar yoluyla bu anlatıların evrimini araştırarak, bu antik Yunan metinlerinin çağdaş kültürel üretimi nasıl etkileyip ilham verdiğine ve modern izleyicilerde yankı uyandırmaya nasıl devam ettiğine ışık tutmayı amaçlamaktadır. Çalışma, nihai olarak, İlyada ve Odysseia'nın yeniden anlatımlarının ve uyarlamalarının, bu destansı şiirlerin ve onların kalıcı anlatılarının devam eden alaka düzeyini ve uyarlanabilirliğini göstermeyi hedefliyor.Öğe Kültürlerarası edebiyatta toplumsal ve bireysel bellek: Zaman-mekân bağlamında 21yy. öz yaşam öyküleri (İngilizce yazan Türk ve İngiliz kadın yazarlar örneğinde)(Ege Üniversitesi, 2024) Atilla Mat, Aylin; Ulus, Hüseyin EkremKültürlerarası Edebiyat çalışmaları, kültürel çeşitlilik ve farklılıkların son zamanlarda önem kazanmasıyla kapsamlı bir biçimde ele alınmaya başlamıştır. Edebi eserlere yansıyan kültürel kalıpların analizi, kültürlerarası ve karşılaştırmalı izleklerin yeni analizleriyle yeni perspektifler önerir (Aytaç 1997). Bu bağlamda, proje kapsamında seçtiğimiz, 21.yy başında yazılan iki kadın öz yaşam öyküsünde bir Türk, bir İngiliz kadın yazarın 20.yy dünya tarihine, yerel sosyo-kültürel, politik ve ekonomik olaylara bakışı, bireyselden toplumsala karşılaştırmalı olarak analiz edilecektir. İzmirli Türk yazar Alev Crourtier’in İngilizce olarak kaleme aldığı Seven Houses (2001) ve Mısır kökenli İngiliz yazar Penelope Lively’nin A House Unlocked (2001) romanları seçtiğimiz eserlerdir. Literatürde böyle bir karşılaştırmaya rastlanmamıştır. Romanların öz yaşamsal öğeleri ve bu öğelerin kültürlerearasılık, bireyselden toplumsala uzanan bellek problematiği, Anlatı-Yorumbilimsel (Ricoeur 1983) bir yaklaşımla, Oryantalizm (Said 1978), zaman ve mekân (Bachelard 1958 ve Lefebvre 1974) kuramları ekseninde incelenecektir. Ricoeur’ün Zaman ve Anlatı (1983), Edward Said'in Oryantalizm (1978) ve Homi K. Bhabha'nın Yerli Mekânlar, Küresel Zamanlar (1994) kuramsal arka planda başvurulan bazı eserlerdir. Nitel araştırmada yürütülen kapsamlı içerik analizi, 21.yy. Türk ve dünya romanına karşılaştırmalı bir yaklaşım getirerek 21. yy. bağlamında oryantalizm konusunda önemli veriler sunacak, İngilizce yazan bir Türk yazarın tanınmasına da aracılık edecektir. Proje sonucunda toplanan verilerle yazılması planlanan İngilizce makalenin veya kitap bölümünün yayınlanması hedeflenmiştir.