Yazar "Akyol(Durmaz), Asiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hemodialize giren hastaların yaşam kalitesinin saptanması ve bilgilendirici hemşirelik yaklaşımlarının yaşam kalitesine olan etkisinin incelenmesi(Ege Üniversitesi, 1992) Akyol(Durmaz), Asiye; Ergin, KamileÖZET Bu çalışma, hemodialize giren hastaların yaşam kalitesinin saptanması ve bilgilendirici hemşirelik yaklaşımının yaşam kalitesine olan etkisinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırma, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Hemodializ Ünitesinde 31 Haziran - 31 Temmuz 1992 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma kapsamına; 26 deney grubunda, 26 kont rol grubunda olmak üzere 52 hasta alınmıştır. Deney ve kontrol grubundaki deneklere anket, dialize girdikten bir buçuk saat sonra hasta tanıtım formu (EK I) ve hastaların yaşam kalitesini saptamaya yönelik pre-test an ket formu (EK II) uygulanmıştır. Deney grubu deneklere planlı sağlık eğitimi verilmiş, kontrol grubuna verilmemiştir. Eğitimden üç hafta sonra deney ve kontrol grubuna yaşam kalitesine yönelik post-test anket formu uygulanmış tır. Veri toplama aracı olarak, geçerlik ve güvenirliği sınanmış anket formu hastalara görüşme tekniği uygulanarak doldurulmuştur.137 Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde yüz delik, iki eş arasındaki farkın önemlilik testi ve iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi (Mann Witney ve Wilcoxan T testi) ve varyans analizi kullanılmıştır. Deneklerin pre-teat puan ortalamalarına yaş, cinsiyet, eğitim durumu, hemodialize başlama süresi, hemodialize haftada giriş sıklığı ve süresinin etkisinin olmadığı saptanmıştır. Değerlendirme sonuçlarına göre hastaların yaşam kalitesi ile pre-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır (T-0.4530, p\0.05)« Deney grubundaki deneklerin eğitim öncesi ve sonrası genel yaşam kalitesi puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (T-35.5, P^0.05). Kontrol grubundaki deneklerin pre-test ve post- test genel yaşam kalitesi puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (T-94.0, p^0.05). Deney ve kontrol grubundaki deneklerin günlük yaşam aktivitelerini (GYA) yapmada güçlük, hastalık semptomları, Karnofsky indeksi, genel fiziksel iyilik hali eğitim öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunurken (U-j-0.8476, p^ 0.05; U2-0.9708, pNo.05î ü*3»0.4050, P^0.05f U4-0.9708, pNo.05), psikolojik iyilik hali138 eğitim öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (U5-0.0187, p<0.05). Deney ve kontrol grubundaki deneklerin genel yaşam kalitesi post-test puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (U-0.0451, p<0.05)