Yazar "Ahmedzade, Perviz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 36
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Atık lastik tozu esaslı termoplastiğin bitüm modifikasyonunda kullanılması(Ege Üniversitesi, 2018) Ahmedzade, PervizBitüm, sıcaklık ve zamana bağlı davranış sergileyen bir viskoelastik bir malzemedir. Dolayısıyla bitümün bağlayıcı olarak kullanıldığı esnek üstyapılarda, yüksek sıcaklık koşulları altında (yük etkisiyle birlikte) tekerlek izi, düşük sıcaklık koşullarında ise termal çatlaklar oluşmaktadır. Esnek üstyapıların hizmet ömrünü tamamlamadan bozulmaları, ilave bakım onarım masraflarının artmasına ya da esnek üstyapının sökülerek baştan inşa edilmesine neden olmaktadır. Ayrıca, son yıllarda artan ağır taşıt sayısı ve yük taşımacılığının büyük bir kısmının karayolları üzerinden yapılması esnek üstyapılar üzerinde ilave yükler meydana getirmektedir. Bu nedenle, başta polimer esaslı katkılar olmak üzere bitümün çeşitli malzemeler kullanılarak iyileştirilmesi ve performans sınıflarının arttırılarak daha geniş sıcaklık aralıklarında kullanılabilir hale getirilmesi gerekmektedir. Çalışma kapsamında, geri dönüştürülmüş yüksek yoğunluklu polietilen (HDPE), atık lastik tozu (GTR), etilen propilen dien monomeri (EPDM) ve bitüm malzemesinin kullanılmasıyla oluşturulan özel bir termoplastik dinamik vulkanizat (TDV) katkısı elde edilmiştir. Proje kapsamında, TDV katkılı bağlayıcılar, Superpave deney programına tabi tutulmak suretiyle incelenmiştir. Çalışma neticesinde TDV katkılı bağlayıcıların hem düşük hem de yüksek sıcaklık sınıfları belirlenmiştir. Bu sayede TDV katkılarının bitüm üzerindeki fiziksel etkileri geleneksel deney yöntemleri, ince film halinde ısıtma etüvü (RTFO), dönel viskozimetre (RV), dinamik kayma reometresi (DSR), kiriş eğme reometresi (BBR) cihazlarıyla incelenmiştir. Deney bulguları, TDV polimerinin bitüm içerisinde modifier olarak kullanılabilirliğini ortaya koymaktadır.;Bitüm, Modifikasyon, Termoplastik Dinamik Vulkanizat, Bitüm Performans Sınıfları, Reoloji.;Bitumen, Modification, Thermoplastic Dynamic Vulcanizate, Bitumen Performance Grades, Rheology.Öğe Bitüm modifikasyonu için tasarlanan yerli polimerlerin sentezi, karakterizasyonu ve modifiye bitümde kullanılabilirliğinin araştırılması(Ege Üniversitesi, 2016) Günay, Taylan; Ahmedzade, PervizÜlkemizde yük taşımacılığının büyük bir bölümünün karayolu ile yapılması, kamyon ve diğer ağır taşıtların sayılarının artması, bununla birlikte dingil yüklerinde artış sağlayan kanuni düzenlemeler, yol esnek üst yapı kaplamalarında tekerlek izi gibi çeşitli bozulmaları meydana getirmektedir. Bu nedenle, esnek kaplamaların ömrünü arttırmak amacıyla bağlayıcı içerisinde polimer katkılar kullanılmakta, bu sayede bağlayıcının fiziksel ve kimyasal özellikleri iyileştirilmektedir. Stiren-butadien-stiren (SBS) bitüm modifikasyonunda en çok kullanılan polimerdir. Genellikle bitüm içerisinde %4-5 oranında katılan SBS polimerine, karayollarında yıllık ortalama 40 bin ton ihtiyaç duyulmaktadır. Bu miktardaki SBS polimerinin maliyeti 200 milyon TL'yi aşmaktadır. Ayrıca, kullanılan SBS'in tümü yurtdışından ithal edilmektedir. Proje kapsamında, kimya ve mühendislik bilim dallarından oluşan bir ekip ile bitümün fiziksel ve kimyasal yapısına uygun, özgün bir polimerin sentezlenmesi ve bu polimerin kimyasal, morfolojik ve fiziksel deney yöntemleri ile bitüm içerisindeki kullanılabilirliğinin detaylı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Polimer sentezinde polipropilen (PP), stiren ve maleik anhidrit (MAH) maddeleri kullanılmıştır. Sentezlenecek özgün polimerin ağırlıkça büyük bir kısmını oluşturacak PP, maliyet ve çevresel faktörler de göz önünde bulundurularak hem geri dönüştürülmüş hem de orijinal malzeme olarak kullanılmış ve bu şekilde iki ayrı özgün polimerin sentezi gerçekleştirilmiştir. Sentezleme işlemlerinin ardından, polimerlerin kimyasal yöntemler ile karakterizasyonları yapılmış ve farklı penetrasyonlara sahip bitümlere %3-%6 aralığında özgün polimer katkılar ilave edilerek bağlayıcılar hazırlanmıştır. Ayrıca, çalışmalarda SBS polimeri referans malzeme olarak seçilecek ve hazırlanan SBS katkılı bitümler de aynı test programına tabi tutulmuştur. Özgün polimer katkılı bitümler üzerinde kimyasal, morfolojik ve fiziksel deney yöntemleri uygulanmıştır. Kimyasal deney programı kapsamında; Fourier dönüşümlü kızıl ötesi (FT-IR) spektrometresi ve nükleer manyetik rezonans (NMR) spektrometresi yöntemleri kullanılarak, bitümlerin kimyasal karakterizasyonu yapılmıştır. Diferansiyel taramalı kalorimetre (DSC) cihazıyla ise camsı geçiş sıcaklıkları (Tg) ve/veya erime sıcaklıklarının (Tm) tayin edilmiştir. Termogravimetri analiz (TGA) yöntemi ile termal kararlılıkları saptanacaktır. Ayrıca modifiye bitümlerin impedans analizör tekniğiyle; dielektrik sabiti, dielektrik kayıp faktörü ve konduktivite ölçümleri yapılmıştır. Floresan mikroskobu kullanılarak yapılacak morfolojik çalışmalar ile polimer modifiye bitümlerin yüzey görüntüleri elde edilmiştir. Saf, SBS ve özgün polimer katkılı bitümler üzerinde "TCK Polimer Modifiye Bitüm Teknik Şartnamesinde" yer alan penetrasyon, yumuşama noktası, kuvvet ölçümlü düktilite deneyleri gerçekleştirilmiştir. Polimer katkılı bitümlerin depolama sırasındaki faz ayrışması durumunun incelenmesi için polimer katkılı bitümler üzerinde depolama stabilitesi deneyleri yapılmıştır. Bağlayıcıların viskozite değerlerini saptamak ve bu polimer katkılı bağlayıcılarla yapılacak bitümlü sıcak karışımların karıştırma ve sıkıştırma sıcaklıklarını belirlemek için her bağlayıcı türü 135oC ve 165oC'de iki farklı dönel viskozimetre (RV) deneyine tabi tutulmuştur. Kısa ve uzun vadeli yaşlanma davranışlarının incelenmesi için bitümlere sırasıyla dönel ince film halinde ısıtma etüvü (RTFO) ve basınçlı yaşlandırma kabı (PAV) deneyleri gerçekleştirilmiştir. Dinamik kayma reometresi (DSR) kullanılarak bağlayıcıların yüksek sıcaklık sınıfları, kiriş eğme reometresi (BBR) cihazı ile de bağlayıcıların düşük sıcaklık sınıfları belirlenmiştir. SBS ve özgün polimer katkılı BSK'ların farklı iklim ve trafik koşulları altında nasıl bir performans göstereceğinin belirlenmesi için hem orijinal hem yaşlandırılmış bitümler üzerinde DSR cihazı kullanılarak farklı frekans ve sıcaklık deneyleri yapılmıştır. Bu deney sonucunda bağlayıcıların reolojik özelliklerine ait kompleks kayma dayanımı (G*), faz açısı(?) ve tekerlek izi (G*/sin?) parametreleri belirlenmiştir. Uygulanan deney programı sonucunda özgün katkılı polimerlerin bitüm içerisindeki kullanılabilirliği kimyasal morfolojik ve fiziksel incelenmiştir. Özgün polimer katkılı bitümler ile SBS katkılı bitümlere ait deney sonuçları karşılaştırılmıştır. Ayrıca, özgün polimer katkılı bağlayıcıların deney sonuçlarının standartlara uygunluğu tespit edilmek suretiyle özgün bağlayıcıların optimum kullanım oranları tavsiye edilmiştir.;Bitüm, Modifikasyon, Polimer, Sentezleme, Reoloji.;Bitumen, Modification, Polymer, Synthesis, Rheology.Öğe Çeşitli katkıların bitümün yaşlanma davranışı ve performansı sınıfı (PG) üzerindeki etkisi(Ege Üniversitesi, 2017) Alver, Yalçın; Günay, Taylan; Ahmedzade, PervizBu proje çalışmasında, FT-Parafin (FT)/Sasobit®, Polietilen Mum (PE) ve Microwax (MW) gibi çeşitli ticari mumlar katkı malzemesi olarak seçilmiş ve bu malzemelerin bitüm ve bitümlü sıcak karışımlar (BSK) üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada, bağlayıcı olarak kullanılan B 160/220 penetrasyonlu bitüme farklı oranlarda (%3, %4, %5 ve %6) ticari mumlar eklenerek modifiye işlemi gerçekleştirilmiş ve mum katkıların bitümün fiziksel özellikleri üzerindeki etkileri çeşitli deneyler ile incelenmiştir. Bu bağlamda, penetrasyon, yumuşama noktası, özgül ağırlık ve depolama stabilitesi gibi geleneksel deneylerin yanı sıra Superpave şartnamesine uygun olarak kısa süreli yaşlandırma (RTFOT), dinamik kayma reometresi (DSR) ve dönel viskozimetre (RV) deneyleri saf ve mum katkılı bağlayıcılar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Derebeton AŞ'den temin edilen, kalker türü agrega üzerinde elek analizi yapılarak Superpave yöntemine uygun bir gradasyon elde edilmiş ve agrega malzemesinin kaba, ince ve filler olarak özgül ağırlıkları ayrı ayrı bulunmuştur. Saf ve mum katkılı bağlayıcıların Marshall karışım dizaynına göre optimum bağlayıcı içerikleri tespit edilmiştir.;Wax, FT Parafin (Sasobit®), Polietilen Mum, Microwax.;Wax, FT Paraffin (Sasobit®), Polythene Wax, Microwax.Öğe Çeşitli mumların asfalt modifikasyonunda kullanılabilirliğinin araştırılması(Ege Üniversitesi, 2016) Günay, Taylan; Kultayev, Baurzhan; Ahmedzade, PervizBu proje çalışmasında, FT-Parafin (FT)/Sasobit®, Polietilen Mum (PE) ve Microwax (MW) gibi çeşitli ticari mumlar katkı malzemesi olarak seçilmiş ve bu malzemelerin bitüm ve bitümlü sıcak karışımlar (BSK) üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada, bağlayıcı olarak kullanılan B 160/220 penetrasyonlu bitüme farklı oranlarda (%3, %4, %5 ve %6) ticari mumlar eklenerek modifiye işlemi gerçekleştirilmiş ve mum katkıların bitümün fiziksel özellikleri üzerindeki etkileri çeşitli deneyler ile incelenmiştir. Bu bağlamda, penetrasyon, yumuşama noktası, özgül ağırlık ve depolama stabilitesi gibi geleneksel deneylerin yanı sıra Superpave şartnamesine uygun olarak kısa süreli yaşlandırma (RTFOT), dinamik kayma reometresi (DSR) ve dönel viskozimetre (RV) deneyleri saf ve mum katkılı bağlayıcılar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Derebeton AŞ'den temin edilen, kalker türü agrega üzerinde elek analizi yapılarak Superpave yöntemine uygun bir gradasyon elde edilmiş ve agrega malzemesinin kaba, ince ve filler olarak özgül ağırlıkları ayrı ayrı bulunmuştur. Saf ve mum katkılı bağlayıcıların Marshall karışım dizaynına göre optimum bağlayıcı içerikleri tespit edilmiştir.;Wax, FT Parafin (Sasobit®), Polietilen Mum, Microwax.;Wax, FT Paraffin (Sasobit®), Polythene Wax, Microwax.Öğe Effect of Carbon Black on the High and Low Temperature Properties of Bitumen(Springer, 2018) Geckil, Tacettin; Ahmedzade, Perviz; Alatas, TanerIn the present study, the effect of carbon black (CB) as an additive on resistance of bitumen to delay or prevent rutting and low temperature cracking was investigated. For this purpose, different amounts of CB (0, 5, 10, and 15 wt%) were added into bitumen with PG 58-28. Conventional tests (penetration, softening point, Fraass breaking point, ductility, and kinematic viscosity) and Superpave binder tests (rotational viscosity, dynamic shear rheometer, and bending beam rheometer test) were carried out to determine the physical and rheological properties of pure and modified bitumens. In addition, high and low temperature performance grades of pure and modified bitumens were identified according to Superpave binder specification. The results indicated that the addition of CB increased the stiffness and resistance of bitumen to rutting at high temperatures and resistance to thermal cracking at low temperatures of bitumen. Finally, the bitumen becomes more elastic and less susceptible to temperature changes.Öğe Effect of Gamma-Irradiated Recycled Low-Density Polyethylene on the High- and Low-Temperature Properties of Bitumen(Hindawi Publishing Corporation, 2013) Ahmedzade, Perviz; Fainleib, Alexander; Gunay, Taylan; Starostenko, Olga; Kovalinska, TetyanaThis paper describes polymer modification of bitumen with gamma-irradiated recycled (gamma-LDPER) low-density polyethylene. The recycled low-density polyethylene (LDPER) was obtained from greenhouse films exposed to sunlight at least one year. The surface of the LDPER was treated by gamma beamirradiation that provided formation of free radicals and some functional groups thatmay contribute to the creation of strong chemical bonds between polymer modifier and bitumen. Five different samples of bitumen/gamma-LDPER compositions with the modifier content, wt. %: 1, 3, 5, 7 and 9, were prepared. The effects of the gamma-LDPER on original and aged bitumen were investigated by means of morphological, chemical, and physical testing program, including FTIR spectroscopy, conventional tests, rotational viscosity (RV), dynamic shear rheometer (DSR), and bending beam rheometer (BBR) tests. Superior performing asphalt pavements (Superpave) specifications were used to analyze mechanical test results as well as to determine the performance grades (PG) of the binders. Optimum usage of the gamma-LDPER as modifier in bitumen were suggested after testing program. The results reveal the stiffening effect of the gamma-LDPER on bitumen that provide enhanced temperature susceptibility and also promise better performance grades (PG) with gamma-LDPER polymer modification.Öğe Effect of Gamma-Irradiated Recycled Low-Density Polyethylene on the High- and Low-Temperature Properties of Bitumen(Hindawi Publishing Corporation, 2013) Ahmedzade, Perviz; Fainleib, Alexander; Gunay, Taylan; Starostenko, Olga; Kovalinska, TetyanaThis paper describes polymer modification of bitumen with gamma-irradiated recycled (gamma-LDPER) low-density polyethylene. The recycled low-density polyethylene (LDPER) was obtained from greenhouse films exposed to sunlight at least one year. The surface of the LDPER was treated by gamma beamirradiation that provided formation of free radicals and some functional groups thatmay contribute to the creation of strong chemical bonds between polymer modifier and bitumen. Five different samples of bitumen/gamma-LDPER compositions with the modifier content, wt. %: 1, 3, 5, 7 and 9, were prepared. The effects of the gamma-LDPER on original and aged bitumen were investigated by means of morphological, chemical, and physical testing program, including FTIR spectroscopy, conventional tests, rotational viscosity (RV), dynamic shear rheometer (DSR), and bending beam rheometer (BBR) tests. Superior performing asphalt pavements (Superpave) specifications were used to analyze mechanical test results as well as to determine the performance grades (PG) of the binders. Optimum usage of the gamma-LDPER as modifier in bitumen were suggested after testing program. The results reveal the stiffening effect of the gamma-LDPER on bitumen that provide enhanced temperature susceptibility and also promise better performance grades (PG) with gamma-LDPER polymer modification.Öğe Effect of maleic anhydride grafted and gamma-irradiated waste polypropylene on rheological properties of asphalt binder(Taylor & Francis Ltd, 2022) Gunay, Taylan; Ahmedzade, Perviz; Hassanpour-Kasanagh, Sajjad; Fainleib, Alexander M.; Starostenko, OlgaWaste polymers have been employed as a modifier in bitumen to improve the performance of the binders and reduce plastic pollution. Grafting of maleic anhydride (MA) is a method to increase the chemical and physical consistency between the polymer and binder. In this study, maleic anhydride grafted waste polypropylene was employed as a bitumen modifier. Gamma irradiation is applied to waste polypropylene to improve the compatibility. The effects of MA-grafted irradiated waste polypropylene (PPR-gamma-MA) on physical and rheological properties of bitumen were investigated through a test program. Storage stability tests signifies that the gamma irradiation could diminish the phase separation between the modifier and bitumen. The thermorheological tests showed employing PPR-gamma-MA improves the high temperature performance, whilst it has a slightly adverse effect on low temperature performance of bitumen. The results of multiple stress creep recovery (MSCR) test indicate that PPR-gamma-MA reduces the non-recoverable deformation and enhanced elastic recovery of the material, whereas the linear amplitude sweep (LAS) test result signifies PPR-gamma-MA improved the fatigue life of asphalt by increasing fatigue damage resistance under different strain levels. The rheological test results emphasised on the usability of PPR-gamma-MA as a modifier in binders.Öğe EFFECTS OF CARBON FIBRE ON PERFORMANCE PROPERTIES OF ASPHALT MIXTURES(Riga Technical Univ-Rtu, 2020) Geckil, Tacettin; Ahmedzade, PervizIn this study, the effects of carbon fibre on improving the performance characteristics of asphalt mixtures were investigated. To this end, four percentages of carbon fibre (0%, 0.3%, 0.5%, and 0.7% by weight of bitumen) were used as an additive in asphalt mixtures. the mechanical properties of prepared mixture specimens were investigated using tests such as Marshall Stability and flow, Indirect Tensile Stiffness Modulus, Creep Stiffness, Indirect Tensile Strength, and moisture resistance. the results of tests applied to asphalt mixtures showed that the carbon fibre additive increased the resistance to shear stress by 25%, the fatigue life by 51% at 40 degrees C and the permanent deformation resistance by 2.25 times at 60 degrees C. It also improved the resistance of mixtures to moisture damage by increasing the durability and cohesion of asphalt mixtures. Experimental results indicated that the carbon fibre provided a positive contribution to the performance properties of asphalt pavements.Öğe Effects of Gilsonite on Performance Properties of Bitumen(Turkish Chamber Civil Engineers, 2022) Ahmedzade, Perviz; Alqudah, Omar; Gunay, Taylan; Geckil, TacettinThe effectiveness of natural Gilsonite on the performance properties of modified bitumens was studied. Three samples having different ratios of Gilsonite that are 6%, 8% and 10% by weight of base bitumen which was PG 64-16 grade were prepared. The physical properties and storage stabilities of four samples were investigated by means of conventional tests. The short-term and long-term aging processes of bitumens were conducted with rolling thin oven and pressure aging vessel tests, respectively. Rheological properties of bitumens were examined by means of Superpave tests such as rotational viscosity, dynamic shear rheometer and bending beam rheometer. After the rheological study, the low and high temperature performance classes of bitumens were determined by the Superpave specification. The results showed that natural Gilsonite-modified bitumens provide improvement in rheological and physical properties of bitumen, and were found highly compatible with base bitumen. Gilsonite additive significantly increased stiffness and viscosity of bitumen, and improved the resistance against fatigue cracking and rutting of bitumen, without causing a reduction in thermal cracking resistance of bitumen.Öğe Effects of Waste Polypropylene Additive on the Properties of Bituminous Binder(Elsevier Science Bv, 2015) Ahmedzade, Perviz; Demirelli, Kadir; Gunay, Taylan; Biryan, Fatih; Alqudah, Omar; Kurniawan, D; Nor, FMIn this study, a polymer which have a content of 80% wasted polypropylene and other materials, such as maleic anhydride and styrene known as compatible with bitumen was synthesised and employed as a modifier in bitumen. After the polymer (PPr) synthesizing, base and polymer modified bitumens were investigated by means of florescent microscope, penetration, softening point, rotational viscometer (RV) and dynamic shear rheometer (DSR) tests. The results indicated that PPR modifier provides an increased stiffness for bitumen. For instance, the binder having % 6 PPR has a penetration of 27 dmm, softening point value of 76 degrees C, viscosity of 687.5 cP whereas base bitumen has a penetration of 62dmm, softening point of 50.5 degrees C and viscosity of 412 cP. Stiffening effect of the PPr was also approved by complex modulus (G*) values in DSR tests. Better viscoelastic behaviour was observed by means of DSR test after the modification. In addition to importance of employing waste polymers in pavements in terms of economic and environmental care, the results indicate the positive effect of the waste polymer on the performance of bitumen and against of rutting in asphalt concrete. (C) 2015 The Authors. Published by ELsevier B.V.Öğe Evaluation of bitumen physical properties modified with waste plastic pipes(Canadian Science Publishing, Nrc Research Press, 2018) Kofteci, Sevil; Ahmedzade, Perviz; Gunay, TaylanThe aim of this paper is to examine the effects of ground plastic pipe wastes on bitumen. For this purpose, three modified bitumen samples with modifier contents of 2%, 4%, and 6% along with pure bitumen were prepared and tested. To understand the effect of modifier on bitumen, conventional bitumen tests, rotational viscosity tests at 135 degrees C and 165 degrees C, dynamic shear rheometer tests at three different frequencies that represent three different traffic speeds, and bending beam rheometer (BBR) test were performed. The BBR test results showed that resistance of pure bitumen to low-temperature cracking increased by using additives up to 4%. Based on the results of this study, it can be said that waste plastic pipes can be used as modifier for the bitumen binder. The 4% additive showed the best performance.Öğe Evaluation of steel slag coarse aggregate in hot mix asphalt concrete(Elsevier Science Bv, 2009) Ahmedzade, Perviz; Sengoz, BurakThis paper presents the influences of the utilization of steel slag as a coarse aggregate on the properties of hot mix asphalt. Four different asphalt mixtures containing two types of asphalt cement (AC-5; AC-10) and coarse aggregate (limestone; steel slag) were used to prepare Marshall specimens and to determine optimum bitumen content. Mechanical characteristics of all mixtures were evaluated by Marshall stability, indirect tensile stiffness modulus, creep stiffness, and indirect tensile strength tests. The electrical sensitivity of the specimens were also investigated in accordance with ASTM D257-91. It was observed that steel slag used as a coarse aggregate improved the mechanical properties of asphalt mixtures. Moreover, volume resistivity values demonstrated that the electrical conductivity of steel slag mixtures were better than that of limestone mixtures. (C) 2008 Elsevier B.V. All rights reserved.Öğe Farklı agrega gradasyonlarının optimum bitüm içeriğine etkisi(Ege Üniversitesi, 2011) Ramyar, Kambiz; Ahmedzade, Perviz; Altun, SelimBitüm, agrega, stabilite, akma.;Bitumen, aggregate, stability, flow.Öğe Farklı tarımsal atıklardan elde edilen katkıların bitüm içerisinde kullanılabilirliğinin araştırılması(Ege Üniversitesi, 2023) Ahmedzade, Perviz; Yanık, Jale; Günay, TaylanTürkiye ve dünya genelinde en önemli ulaşım yöntemlerinden birisi karayolu üzerinden yapılmaktadır. Farklı iklim ve yoğun trafik hacmi karayolunda bağlayıcı olarak kullanılan bitüm malzemesinin performansını düşürmektedir. Bu olumsuz etkilere karşı bitümün performansını artırmak amacıyla farklı katkı malzemeler ile bitüm modifikasyonu gerçekleşir. Ancak polimer katkılar halen ekonomik olmadıklarından etkili aynı zamanda ekonomik katkı malzemeler araştırılmaktadır. Bu konuda farklı atık malzemeleri incelenmiştir. Tarımsal atıklar, hayvansal veya bitkisel ürünlerin işlem sürecinde oluşan atıklardır. Atıkların kimyasal ve fiziksel özelliklerine göre farklı alanlarda kullanılabilirliği bulunmuştur. Proje kapsamında kimya ve mühendislik bilim dallarından oluşan araştırmacılar kullanım alanı sınırlı veya olmayan pamuk sapı ve ayçiçek atığının bitüm modifikasyonunda kullanımını incelemiştir. Bu sebep ile atık malzeme ham ve kimyasal işlem görmüş çeşitlerde bitüme ilave edilmiştir. Kimyasal (piroliz) işlem görmüş ve ham malzemenin kimyasal özelliklerini belirlemek amacıyla Kimya Bölümünde Fourier dönüşüm kızılötesi (FT-IR) spektroskopi, kül ve uçucu madde analizi yapılmıştır. Ayrıca ham malzemenin içeriğini belirlemek amacıyla komponent analizi gerçekleştirilmiştir. Saf ve modifiye bitümlerde katkı malzemenin sıcaklık, zaman veya her ikisine göre değişimlerine etkisini araştırmak için termogravimetrik analiz (TGA) yapılmıştır. Pamuk sapı ve ayçiçek atıklarının bitümde fiziksel ve reolojik etkilerini tespit etmek için İnşaat Mühendisliği Ulaştırma Laboratuvarında deneysel analizler gerçekleştirilmiştir. Bağlayıcıların viskozitesi ve aderansını incelemek için penetrasyon ve yumuşama noktası deneyi yapılmıştır. Bu sonuçlardan elde edilen penetrasyon indeksi, bağlayıcıların ısıya karşı hassasiyeti konusunda bilgi vermiştir. Atık katkılı bitümlerin depolama sırasında faz ayrışımını incelemek için depolama stabilitesi deneyi yapılmıştır. Bağlayıcıların asfalt karışımında işlenebilirliği (karıştırma ve sıkıştırma sıcaklığı) dönel viskozite (RV) deneyi ile belirlenmiştir. Superpave şartnamesine göre yüksek sıcaklıklarda bağlayıcıları sınıflandırmak için orijinal (yaşlandırılmamış) ve kısa dönem yaşlandırılmış (RTFOT ile) bağlayıcıların DSR cihazında reolojik analizleri yapılmıştır. Tarımsal atıklar ile modifiye edilmiş bitümlerin farklı iklim ve trafik şartlarında performansını belirlemek için farklı frekans ve sıcaklıklarda kompleks kayma modülü (G*), faz açısı (?) ve tekerlek izi parametresi (G*/Sin ?) sonuçları elde edilmiştir. Dönel ince film testi (RTFOT) ile bağlayıcıların kütle kayıp oranı elde edilmiştir. saf ve modifiye edilmiş bitümlerin kalıcı yüklere karşı direnci RTFOT sonrası çoklu gerilmeli sünme geri dönme (MSCR) deneyi ile saptanmıştır. Ayrıca orijinal ve kısa dönem yaşlandırma sonrası penetrasyon ve yumuşama noktası testleri ile kalan penetrasyon ve yumuşama noktası fark sonuçları elde edilmiştir. Uzun dönem yaşlandırmayı temsil etmek amacıyla ve bu yaşlandırma sonrası bağlayıcıların yorulma direncini saptamak için RTFOT kalıntıları kullanılarak basınçlı yaşlandırma kabı (PAV) işlemi gerçekleştirilmiştir. Ayçiçek ve pamuk sapı kökenli katlıların bitüm döngü ömründe etkisini araştırmak için doğrusal genlik tarama (LAS) testi yapılmıştır. Uygulanan deney planı sonucunda hem katkı malzemesinde yapılan kimyasal deneyler hem de saf ve modifiye bitümler üzerinde yapılan fiziksel ve reolojik deney sonuçları karşılaştırılmıştır. Ayrıca, modifiye edilmiş bitümlerin deney sonuçların standartlara uygunluğu tespit edildikten sonra optimum kullanım oranları tavsiye edilmiştir.Öğe Fiziksel ve kimyasal yöntemlerle yüzeysel aktivasyonu yapılan geri dönüştürülmüş atık termoplastiklerin (polietilen ve polipropilen) bitüm modifikasyonunda kullanılması(Ege Üniversitesi, 2015) Şengöz, Burak; Ahmedzade, Perviz; Alver, YalçınBitüm, termoplastikler, polimerler, polietilen, polipropilen, geri dönüşüm, çevre kirliliği.;Bitumen, thermoplastics, polymers, polyethylene, polypropylene, post-consumer, environmental pollution.;Bu proje kapsamında, düşük yoğunluklu polietilenler (LDPE), yüksek yoğunluklu polietilenler (HDPE) ve polipropilen (PP) gibi geri dönüştürülmüş atık termoplastiklerin bitüm modifikasyonunda kullanılabilirliği araştırılmıştır. Geri dönüştürülmüş atık termoplastiklerin ülkemizde daha önce hiç denenmemiş fiziksel ve kimyasal yöntemlerle yüzeyleri aktive edilmiştir. Yüzeysel aktivasyonu sayesinde termoplastiklerin yüzeylerinde serbest radikaller, iyonlar ve fonksiyonel gruplar oluşturularak bitüm ile kimyasal reaksiyona girmesi sağlanarak kuvvetli bağlara sahip homojen bağlayıcılar elde edilmiştir. Yüzeysel aktivasyonlu LDPE, HDPE ve PP katkıların bitümle uyumluluğu ve elde edilen modifiye bağlayıcıların faz yapısı, FTIR spektroskopisi, diferansiyel taramalı kalorimetre (DSC), dinamik mekanik termal analiz (DMTA), termogravimetrik analiz (TGA), optik mikroskop analizleri ile incelenmiştir Saf ve katkılı bağlayıcıların üzerinde penetrasyon, yumuşama noktası ve düktilite deneyleri gibi geleneksel bitüm deneyleri uygulanmıştır. Yüzeysel aktivasyonlu atık termoplastiklerin bitümün yaşlanma özellikleri üzerindeki etkilerini saptamak amacıyla bütün bağlayıcılar üzerinde dönel ince film halinde ısıtma (RTFOT) deneyi uygulanmıştır. Saf ve katkılı bitümlerin yüksek sıcaklıktaki (135oC) akışkanlık karakteristikleri dönel viskozite (RV) deneyi ile belirlendikten sonra, dinamik kesme reometre deneyi (DSR) ile, yaşlandırılmış bağlayıcıların belirli sıcaklık ve yük altında tekerlek izine karşı dirençleri (kompleks kesme modülü, G* ve faz acısı, e) saptanmış ve katkıların bitümün viskoelastik davranışı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Yaşlandırılmış saf ve katkılı bitümlerin düşük servis sıcaklıklarındaki sertliğini ve termal çatlama potansiyelini belirlemek amacıyla kiriş eğme reometresi (BBR) deneyi yapılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen deneysel veriler sonucunda, kimyasal ve fiziksel yüzey aktivasyon yöntemlerinin, normal şartlar altında bitüm ile kimyasal reaksiyona girmeyen atık termoplastikler üzerinde serbest radikaller ve fonksiyonel gruplar oluşturarak atık LDPE, HDPE, PP polimerlerinin bitümle kimyasal etkileşime girmesini sağladığı ve bu sayede, bu atık termoplastiklerin bitüm içerisinde kullanılabilir hale geldiği ortaya konmuştur.Öğe Geri Dönüştürülmüş Atık Polipropilenin Bitümlü Bağlayıcılarda Kullanılması(2016) Ahmedzade, Perviz; Faınleıb, Alexander; Günay, Taylan; Grıgoryeva, OlgaAtık polimerler ekonomik malzemeler olmalarına karşın karayolları gibi geniş bir uygulama alanında katkı malzemesi olarak değerlendirilmeleri durumunda, bitümlü bağlayıcılarla kimyasal etkileşime girmemekte dolayısıyla esnek üstyapı içerisinde kullanımları sınırlı hale gelmektedir. Çalışma kapsamında, geri dönüştürülmüş polipropilen (PPR), gamma ışıması ile radyasyona tabi tutularak polimer üzerinde yeniden kimyasal bağ oluşturabilecek serbest radikaller meydana getirilmiştir. Ağırlıkça %1, %3, %5, %7 ve %9 katkı oranlarında hazırlanan modifiye bitümler üzerinde FT-IR spektroskopisi, floresan mikroskobu, geleneksel test yöntemleri, kısa ve uzun vadeli yaşlandırma işlemleri, dönel viskozite, dinamik kayma reometresi ve kiriş eğme reometresi deneyleri yapılarak katkının bitüm içerisinde kullanımı kimyasal ve fiziksel yöntemlerle incelenmiştir.Öğe The investigation and comparison effects of SBS and SBS with new reactive terpolymer on the rheological properties of bitumen(Elsevier Sci Ltd, 2013) Ahmedzade, PervizThe effects of styrene-butadiene-styrene (SBS) and SBS with new reactive terpolymer (Entira(R)Bond 8) modifications on the rheological properties of pure bitumen were investigated and compared to each other. Four polymer modified bitumens (PMBs) were produced by mixing bitumen with SBS at two polymer contents and with SBS + Entira(R)Bond 8 at the same polymer contents. The rheologic characteristics of the PMBs were analyzed by means of conventional test methods like penetration, softening point and Fraas breaking point as well as rotational viscometer (RV), dynamic shear rheometer (DSR) and bending beam rheometer (BBR) test methods. Conventional binder properties of different PMB groups demonstrated that the polymers increase stiffness (hardness) and improve susceptibility of pure bitumen to temperature changes. Both polymers groups improve properties of bitumen, such as increased elastic responses (increased complex shear modulus and decreased phase angle) at low to high temperatures and reduced creep stiffness at low temperatures. Based on the results of this investigation it can be noted that SBS + Entira(R)Bond 8 modifications improved the conventional and more fundamental properties of bitumen better than just SBS modifications. (C) 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe The investigation and comparison effects of SBS and SBS with new reactive terpolymer on the rheological properties of bitumen(Elsevier Sci Ltd, 2013) Ahmedzade, PervizThe effects of styrene-butadiene-styrene (SBS) and SBS with new reactive terpolymer (Entira(R)Bond 8) modifications on the rheological properties of pure bitumen were investigated and compared to each other. Four polymer modified bitumens (PMBs) were produced by mixing bitumen with SBS at two polymer contents and with SBS + Entira(R)Bond 8 at the same polymer contents. The rheologic characteristics of the PMBs were analyzed by means of conventional test methods like penetration, softening point and Fraas breaking point as well as rotational viscometer (RV), dynamic shear rheometer (DSR) and bending beam rheometer (BBR) test methods. Conventional binder properties of different PMB groups demonstrated that the polymers increase stiffness (hardness) and improve susceptibility of pure bitumen to temperature changes. Both polymers groups improve properties of bitumen, such as increased elastic responses (increased complex shear modulus and decreased phase angle) at low to high temperatures and reduced creep stiffness at low temperatures. Based on the results of this investigation it can be noted that SBS + Entira(R)Bond 8 modifications improved the conventional and more fundamental properties of bitumen better than just SBS modifications. (C) 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Irradiated Recycled High Density Polyethylene Usage as a Modifier for Bitumen(Asce-Amer Soc Civil Engineers, 2017) Ahmedzade, Perviz; Gunay, Taylan; Grigoryeva, Olga; Starostenko, OlgaThis paper studies the use of recycled high-density polyethylene (HDPER) obtained from waste bottle crates as modifier in bitumen. Post-consumer HDPE was irradiated in order to casue a chemical interaction with bitumen. Accordingly, Fourier transform infrared (FTIR) spectroscopy was employed to determine the effects of the electron beam irradiation on the chemical structure of HDPE. Differential scanning calorimetry (DSC), thermogravimetric analysis (TGA), and fluorescent microscopy results signified that there might be a chemical interaction between electron beam irradiated HDPE (HDPERe) and bitumen. Physical and rheological tests were applied to the binders to investigate the effects of HDPERe polymer on the performance of the bitumen. Fundamental rheological tests performed using a dynamic shear rheometer (DSR) and bending beam rheometer (BBR) indicate that the HDPERe modifier provides a clear improvement in temperature susceptibility of bitumen. Thus, the HDPERe modification produces enhanced physical properties of bitumen, allowing the HDPERe modifier to be used as a modifier in bitumen especially to prevent permanent deformation. (C) 2016 American Society of Civil Engineers.