Yazar "Çolak, Melek Balçık" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ebelik Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite ve Akademik Başarı Durumlarının İncelenmesi(2019) Aksoy, Yasemin Erkal; Çatalgöl, Şeyma; Çolak, Melek Balçık; Yeşil, Yeşim; Karapolat, HaleAmaç: Araştırma, Balıkesir, Konya, İzmir olmak üzere üç şehirdeki lisans eğitimine devam eden ebelik bölümü öğrencilerinin yıl sonu başarı puanı ile fiziksel aktivite arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır. Materyal-Metod: Araştırma evrenini Konya, Balıkesir ve İzmir illerindeki devlet üniversitesi ebelik bölümü birinci sınıfta öğrenim gören 234 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini içeren anket formu ile Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi Kısa Formu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 19.0 (min=18.0, max=28.0), beden kütle indeksleri ortancası 20.83 (min=15.78, max=31.74) olarak saptanmıştır. Ebelik birinci sınıf öğrencilerinin %6.8’inin sigara ve %11.5’inin alkol kullandığı saptanmıştır. Sigara kullanma durumları ile yaş, vücut ağırlığı, boy, başarı puanı, toplam MET (Metabolik Eşdeğer) değeri ve beden kütle indeksi arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Ebelik öğrencilerinin başarı puanları ile düzenli fiziksel aktivite yapma durumları (toplam MET skoru), beden kütle indeksi, vücut ağırlıkları karşılaştırıldığında aralarında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sonuç: Çalışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinde yapılmış olması nedeniyle bir adaptasyon süreci yaşadıkları ve bu nedenle düzenli fiziksel aktivite yapamadıkları görülmüştür. Çalışmanın daha fazla sayıda, farklı yaş grupları ve farklı sınıflarda tekrarlanması önerilmektedir.Öğe Ebelikte Yeterlilik, Yetkinlik ve Teknoloji Kullanımı(2021) Can, Hafize Öztürk; Çolak, Melek BalçıkYeterlilik, “gözlemlenebilen becerilere bağlı ortaya çıkan performans düzeyi”, yetkinlik ise “olağanüstü performansın ortaya çıkmasına olanak sağlayan davranış ve işlevsel beceri” olarak tanımlanmaktadır. Yetkinlik kavramı; yönetim, insan kaynakları yönetimi, eğitim, politik, psikolojik alanda kullanılmaktadır ve ortak dil oluşmasını, mükemmel performansı değerlendirmeyi sağlar, fakat görev tanımı değildir. Yetkinlik bileşenleri, bilgi, tutum ve beceri geliştirilmesine katkı sağlar. Yetkinlik modeli kavramı ise uygulamada üstün başarı sağlayan özelliklerin sıralandığı yetkinlikler listesi olup, konulara göre düzenlenmiş mükemmel performansı tarifleyen davranış gruplarıdır. Ebelikte yetkinlik tanımı; Dünya Sağlık Örgütüne göre performansın birçok belirleyicilerindendir ve ebelik uygulamalarının bilgi, tutum ve psikomotor unsurlarını yansıtan bir çerçevedir. Uluslararası Ebeler Konfederasyonu [International Confederation of Midwives (ICM)]na göre bilgi, beceri ve tutumların güvenli ve etkili şekildeki uygulanmasıdır. Mezuniyet Öncesi Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’na göre meslekle ilgili olması gereken beceri ve uygulamalardır. Ebelik uygulamalarının düzeyini gösterir ve mezun olan birey, gerekli yetkinlere sahip olur. Ebelik eğitimi program yeterlilikleri; toplum sağlığı, gebelik, doğum, postpartum, yenidoğan, araştırma, kadın ve danışmanlık olmak üzere 11 temel alanda incelenmiştir. Yedisi ICM’nin belirlediği yetkinlik alanı iken, 4’ü yeterlilik olarak belirlenmiştir. Ebelerin yeterli ve yetkin olması, bakım verdiği bireyler ve mesleğin gelişim için fayda sağlayacaktır. Uygulamada teknoloji kullanımı, yeterlilik ve yetkinlik için önemli bir ölçüt olarak kabul edilmektedir. Ebelik uygulamalarında teknoloji kullanımının birçok nedeni bulunmakla birlikte, teknoloji kullanımı da karmaşıktır. Ebeler, mesleki yetkinliğine etki edecek teknolojik araç ve makinelerin kurulumu, kullanımı, arızaları tespit, çıktıların yorumlanmasına dayalı klinik karar verme becerisine sahip olmalıdır. Doğum eyleminin bulguları doğrultusunda infüzyon hızına karar verebilmeli, ilaçların fizyolojik sürece etkisi konusunda bilgi sahibi olmalı, güven ilişkisiyle kadınla iletişim kurmalıdır. Ayrıca doğum eylemindeki durumları kayıt etme konusunda yasal yükümlülükleri vardır. Bu çalışmanın amacı; ebelikte yetkinlik, yeterlilik ve teknoloji kullanımıyla ilgili farkındalık oluşturulmak ve ebelik mesleğinin ilerlemesine önemli katkılar sağlamaktır.Öğe Erken Postpartum Dönemde Annelerin Doğum Duygulanım Düzeyleri ve EtkileyenFaktörlerin Belirlenmesi(2021) Çolak, Melek Balçık; Can, Hafize Öztürk; Zirek, Zübeyde DenizciAmaç: Bu araştırmanın amacı, annelerin erken postpartum dönemde doğum duygulanım düzeylerini ve etkileyen faktörleribelirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, kesitsel-analitik tiptedir. Araştırmada “Anne Tanıtım Formu” ve “DoğumDuygulanım Ölçeği” kullanılmıştır. Olasılıksız örneklem yöntemiyle erken postpartum dönemde, çalışmaya katılmayı gönüllükabul eden 187 kadın araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma verilerinin analizinde, sayı ve yüzde dağılımlarıalınmış, iki bağımsız grupta t testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında one-way ANOVA analizi ve korelasyon karşılaştırılmasıyapılmıştır. Bulgular: Annelerin yaş ortalaması 28.41±5.72 olarak hesaplanmıştır. Annelerin %76.5’inin multipar,%59.4’ünün sezaryen ile doğum yaptığı, %91.9’unun toplam doğum süresinin 12 saatten kısa sürdüğü ve doğum duygulanımölçek toplam puan ortalamasının 94.78±14.56 olduğu belirlenmiştir. Annelerin yaş grupları, eğitim düzeyleri, ekonomikdurumları, doğum sayısı, doğum şekli ve doğum süresi ile DDÖ toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlıfark bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç: Erken postpartum dönemde, annelerin duygulanım düzeyi puan ortalaması doğum sayısı,şekli ve süresinden istatistiksel olarak etkilenmemiş olmasına rağmen puan ortalamaları bakımından etkilediği belirlenmiştir.