Melda Meliha ErbaşDilek Yelda Kağnıcı2019-10-262019-10-2620171304-0278https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpneE5EUTFOUT09https://hdl.handle.net/11454/13113Bu araştırmanın amacı seçim kuramı ve gerçeklik terapisine dayalı psikoeğitim programının ergenlerin riskli davranışları ve iyilik hali düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, Aydın ilindeki bir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören riskli davranışlara sahip ergenler ile yürütülmüştür. Deney, karşılaştırma ve kontrol gruplarının her birinde 15'er öğrenci olmak üzere araştırmada toplamda 45 öğrenci yer almıştır. Öğrenciler deney, karşılaştırma ve kontrol gruplarına seçkisiz olarak atanmıştır. Her üç gruba da ön test olarak Riskli Davranışlar Ölçeği ve İyilik Hali Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma kapsamında, deney grubuna on bir oturumdan oluşan seçim kuramına dayalı psikoeğitim programı uygulanırken; karşılaştırma grubuyla yine on bir oturumdan oluşan meslek seçimine yönelik grup rehberliği programı yürütülmüş, kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Uygulama bitiminde son test ve üç ay sonrasında izleme ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen veriler karışık ölçümler için 3x3 faktörlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, seçim kuramı ve gerçeklik terapisine dayalı psikoeğitim programının ergenlerin antisosyal davranışlar, alkol kullanımı, intihar eğilimi, sağlıksız beslenme alışkanlıkları ve okul terki düzeylerini azaltmada etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular alanyazın dikkate alınarak tartışılmış, ruh sağlığı çalışanlarına ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuşturThe aim of this study is to analyze the effect of psycho-education programme based on choice theory and reality therapy on adolescents risk behaviours and levels of general well-being. The study was conducted with adolescents who have risk behaviors studying at a Vocational and Technical Anatolian High School in Aydın. Totally 45 students were involved in the study; 15 students were in the experiment group, 15 in the compare group and 15 in the control group. Students were appointed to experiment, compare and control groups randomly. As pre-test Risk Behaviors Scale and General Well-Being Scale were applied to each group. Psychoeducation programme based on choice theory was conducted for eleven sessions in the experiment group. Vocational guidance group was conducted in the compare group for eleven sessions and no intervention was applied to the control group. At the end of the instruction process the same scales were applied to all three groups as post-test and after three months follow up measurements were administered. Data obtained from pretest, post-test and follow up measurements were analyzed by “3×3 Mixed Design ANOVA”. According to the findings, it was seen that psycho-education programme based on choice theory and reality therapy is effective in decreasing adolescents’ anti-social behaviors, use of alcohol, suicide tendency, harmful eating habits and school dropout levels. Obtained results were discussed under the light of literature and suggestions were provided to mental health professionals and researcherstrinfo:eu-repo/semantics/openAccessSosyal BilimlerDisiplinler ArasıSEÇİM KURAMINA DAYALI PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ ERGENLERİN RİSKLİ DAVRANIŞLARI VE İYİLİK HALİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİEXAMINING THE EFFECT OF CHOICE THEORY BASED ON PYSCHOEDUCATION PROGRAM ON ADOLESCENTS’ RISK TAKING BEHAVIORS AND WELLNESSArticle166415941615