Toplu, ŞebnemAbay, Nilsu2020-11-242020-11-2420192019https://hdl.handle.net/11454/60855Although black and Asian minorities arrived in Britain as slaves initially, the Second World War (1939-1945) marked the influx of ethic minorities as indentured labourers into Britain as a result of the labour deficiency at the end of the war. The power movements these groups established among themselves to form solidarity resulted in the emergence and proliferation of black and Asian British writers who decided to make their voices heard and create a space for themselves in the “Mother Country”. In literary works written by the contemporary black and Asian British writers, especially London is regarded as a site of influx and ongoing movement. This study examines the evolution of the urban space of London and transformation of subjugated women as a result of their interaction with the metropolis in the novels of contemporary black and Asian British writers; namely Monica Ali’s Brick Lane (2003), Preethi Nair’s One Hundred Shades of White (2003), Zadie Smith’s White Teeth (2000), and Atima Srivastava’s Looking for Maya (1999). It can be observed in these novels that when individuals are in interaction with the city space, both space and the individual are reciprocally influenced and transformed. Through this mutual transformation, the fluid nature of space and identity is emphasized. Spaces are social constructs and each of them is experienced differently depending on gender and generation. In order to analyze the identity negotiations of the first and second generation black and Asian minorities in the urban space of London in the above mentioned novels, concepts of flânerie and psychogeography are discussed with the purpose of demonstrating the influence of geography on human psychology. Upon applying the concepts of flânerie and psychogeography to the protagonists of the novels, this study discusses the possibility of having a flâneuse, a female wanderer in urban spaces, who is not restricted by the pressure of patriarchy and diasporic life.Siyahi ve Asyalı azınlıklar Britanya’ya başlangıçta köle olarak gelmelerine rağmen, İkinci Dünya Savaşı (1939-1945) sonrasında yaşanan iş gücü ihtiyacı nedeniyle geçici işçiler olarak İngiltere’ye göç etmeye başlamıştır. Bu grupların kendi aralarında kurdukları dayanışma hareketleri “Anavatan”da seslerini duyurmaya ve kendilerine bir yer edinmeye çalışan siyahi ve Asyalı İngiliz yazarların ortaya çıkması ve çoğalmasını sağlamıştır. Çağdaş siyahi ve Asyalı İngiliz yazarlar tarafından yazılmış edebi eserlerde, özellikle Londra durmaksızın değişim halinde olan bir şehir olarak tasvir edilir. Bu çalışma, çağdaş siyahi ve Asyalı İngiliz yazarların romanlarında Londra’nın kentsel alanının gelişimini ve bu alanla etkileşim halinde olan kadınların dönüşümünü inceler. Bu amaçla incelenen eserler Monica Ali’nin Brick Lane (2003), Preethi Nair’in One Hundred Shades of White (2003), Zadie Smith’in White Teeth (2000) ve Atima Srivastava’nın Looking for Maya (1999) adlı romanlarıdır. Bu romanlarda bireylerin kentsel alanla etkileşime girmelerinin hem birey hem de alan üstünde dönüştürücü bir etkisi olduğu gözlemlenir. Bu karşılıklı etki ile alanların ve kimliklerin değişken yapısına dikkat çekilmektedir. Mekanlar sosyal oluşumlardır ve her biri cinsiyete ve kuşağa bağlı olarak farklı tecrübe edilmektedir. Yukarıda belirtilen romanlarda, ilk ve ikinci kuşak siyahi ve Asyalı azınlıkların Londra’nın kentsel alanındaki kimlik arayışlarını incelemek için flânerie (sokaklarda avare avare gezme) ve psikocoğrafya kavramları ele alınmıştır. Bu çalışma, bu kavramları romanların baş karakterlerini baz alarak inceledikten sonra, ataerkil toplum ve diyasporanın baskısı ile sınırlandırılmadan sokaklarda özgürce dolaşabilmenin yanı sıra kendine toplumda yer edinebilen bağımsız bir kadının, dolayısıyla flânerienin kadın versiyonunun var olma olasılığını tartışmaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessGendered perceptions of urban space in Asian and Black British writingSiyahi ve Asya kökenli İngiliz yazarların romanlarında kentsel alanın toplumsal cinsiyete bağlı algılarıMaster Thesis