Direnç, DilekTek Demir, Meri2025-05-142025-05-142024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1W7ihAneYn0mBrCogfPY0ZtKPcOz7te0Eg0ic4aklMLdGhttps://hdl.handle.net/11454/117265This dissertation explores the transformative role of ekphrasis in contemporary British women's literature within a historical and feminist context. After examining the development of ekphrasis in Western culture, the study focuses on the Pre-Raphaelite movement, particularly starting with the works of Elizabeth Siddal and Christina Rossetti, within the framework of the "sister arts" debate in British culture. Siddal and Rossetti, as symbolic figures in a culture that both idealised and constrained women, provide a critical starting point for understanding women's struggle to become subjects in British art. Their dual roles in visual and verbal arts reflect the historical tensions and systemic barriers faced by women in the art world, as analysed by feminist art critics such as Linda Nochlin and Griselda Pollock. Building on this foundation, the thesis transitions to contemporary British women's literature by examining the works of English author Jeanette Winterson's Art & Lies, Scottish author Ali Smith9s How to Be Both, and Irish author Deirdre Madden's Authenticity. These authors redefine ekphrasis not merely as a descriptive tool but as a narrative form that interrogates identity, gender, and artistic engagement. Tracing the evolution of ekphrasis from the Pre-Raphaelites to contemporary narratives, the study reveals how women authors have transformed ekphrasis into a medium for self-expression and critique. Thus, this exploration aims to highlight the richness of the intersections between gender, visuality, and narrative, while contributing to an understanding of how contemporary women writers continue to challenge and reshape traditional boundaries in art and literature.Bu tez, çağdaş Britanyalı kadın edebiyatında ekfrasisin dönüştürücü rolünü tarihi ve feminist bir bağlamda ele almaktadır. Ekfrasinin Batı kültüründe geçirdiği gelişimi temel aldıktan sonra, Britanya kültüründeki kardeş sanatlar tartışmalarını ve bu ba lamda Ön-Rafaellocu kültürün önemini vurgulayan çalışma, başlangıçta özellikle Elizabeth Siddal ve Christina Rossetti'nin eserlerine odaklanmaktadır. Siddal ve Rossetti, kadınları hem idealleştiren hem de kısıtlayan bir kültürün sembolik figürleri olarak, kadınların İngiliz sanatında özne olma mücadelesini anlamak için kritik bir başlangıç noktası sunmaktadır. Görsel ve sözel sanatlarda yer alan bu iki figür, Linda Nochlin ve Griselda Pollock gibi feminist sanat eleştirmenlerinin incelediği tarihsel gerilimleri ve kadınların sanat dünyasında karşılaştığı sistematik engelleri yansıtmaktadır. Bu temelden hareketle, tez, İngiliz yazar Jeanette Winterson9un Art & Lies, İskoç yazar Ali Smith'in How to be Both ve İrlandalı yazar Deirdre Madden'in Authenticity romanlarını inceleyerek çağdaş Britanyalı kadın edebiyatına geçiş yapmaktadır. Bu yazarlar, ekfrasis tekniğini yalnızca betimleyici bir araç olarak değil, aynı zamanda kimlik, toplumsal cinsiyet ve sanatsal etkileşimi sorgulayan bir anlatı biçimi olarak yeniden tanımlamaktadır. Ön-Rafaelloculardan çağdaş anlatılara uzanan bu dönüşümü takip eden çalışma, kadın yazarların ekfrasisi bir öz ifade ve eleştiri aracı olarak nasıl dönüştürdüğünü ve toplumsal cinsiyet, görsellik ve anlatı arasındaki ilişkiyi nasıl zenginleştirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessEkphrasis in contemporary British women's writingDoctoral Thesis915368