Uysal, ŞefikErsoy, M. Füsun2021-09-292021-09-2919891989https://hdl.handle.net/11454/73024Bu araştırmada bireyin kişilik gelişiminde ailenin bir başka deyişle anne-babaların çocuk ilişkilerinin önemini dikkate alınarak, anne baba çocukların davranışları karşısında ne tür disiplin teknikleri kullandıkları araştırmaya çalışılmıştır. Çeşitli araştırma bulgularından yola çıkılarak, uyguladıkları disiplin tekniklerinden etkilenip etkilenmedikleri dikkate alınarak yapılmıştır. Bu çerçevede alt ve üst sosyoekonomik düzeyden gelen kız ve erkek çocuklar tarafından davranışların beğenip beğenmedikleri ve bu davranışların karşısında kendilerine uygulanan disiplin tekniklerinin nasıl algılandığının araştırılmasını amaçlanmıştır. Çocukların algılarının incelenmesi planlandığı için, veriler çocukların okullarından alınmıştır. Bu amaçla, örneklem olarak Özle Amerikan lisesi ve Sıdıka Rodop Lisesiʼnin orta bölümlerini okuyan toplam 120 çocuk seçilmiştir. Bilgi toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan bir anket düzenlenmiştir. Elde edilen araştırma bulgularına göre, her iki sosyoekonomik düzeyde anne ve babaların hem kız hem de erkek çocuklarında saygı, itaat, ana babaya saygı sorumluluk ve bağımlılık davranışları beğendikleri bu davranışın erkeklere göre kızlarda daha çok beklenildiği söylenebilir. Çocuklarda beğenilen davranışlara ana ve babaların genellikle sevgi gösterme tepkisini verdikleri anacak her iki sosyoekonomik düzeyde anne babalara göre daha çok sevgi gösteren olarak algıladığı yine annelerin sevgi göstermeyi daha çok erkek çocuklarında kullandıkları gözlenmiştir. Çocuklar ise genellikle olumlu duygular hissetmektedirler. Çocuklarda beğenilmeyen davranışlara anne ve babaların ilk tepkilerinde genellikle sözel cezaya, daha sonra da açıklama yöntemine başvurdukları, davranışın devam ettiği aksi takdirde alt sosyo-ekonomik düzey annelerin cinsiyet ayrımı yapmaksızın hem kız hem de erkek çocuklarında fiziksel cezayı uyguladıkları görülmüştür. Buna karşılık her iki sosyoekonomik düzeyde de yaygın olarak kullanıldığı görülmektedir. Ayrıca her iki sosyoekonomik düzeyde de çocuklar kendilerine ana babaların dışında da disiplin uygulayan kişilerin bulunduğunu belirtilmiştir. Alt sosyoekonomik düzeydeki bu kişilerin daha çok büyük ağabey ve babalar oldukları, üst ekonomik düzey de ise büyük anne ve büyük babalar oldukları anlaşılmıştır. Türkiye'deki çocuk disiplini konusunda yapılacak ileriki araştırmalarda bu durumu dikkate alınmasının ve ayrıca ailede herhangi bir bireyin çocuğa uyguladığı disiplin karşısında diğerlerinin de tepkilerinin, yeni bireyler arası etkileşmelerin, incelenmesinin uygun olacağı belirtilmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnahtar kelime mevcut olmadığı için bu alan boş bırakılmıştır.İki farklı sosyo-ekonomik düzeydeki anababaların çocuklarına uyguladıkları disiplin yöntemlerinin karşılaştırılması: Çocukların algılayış şekliyleMaster Thesis