Bat, MikailAkıncı Vural, Z. Beril2024-08-212024-08-212013http://155.223.63.101/tez3/2009ilet04.pdfhttps://hdl.handle.net/11454/93129Araştırma Projesi -- Ege Üniversitesi, 2013Geçmisi çok eskilere dayanan ve özellikle sanayi devrimiyle önem kazanan yönetim kavramı, genellikle kurumlar kapsamında ele alınmaktadır. Yönetim için insanları belli amaçlar dâhilinde bir araya getirip hareket etmelerini saglamak üzerinde önemle durulması gereken bir konudur. nsan davranıslarını yönlendirmek için insan dogasını iyi bilmek, insanı dinlemek gerekmektedir. Bu durum, kurum yöneticilerinin tüm is çevresiyle gerçeklestirdikleri iletisim kapsamında ele alınmaktadır. letisim temelli kurumsal yönetimin kastedildigi kurumsal yönetisim, dogrudan kurumların istikrarını desteklemek için bazı kurumsal uygulamaların hayata geçirilmesi ve farklı çevrelere karsı seffaflık, hesap verebilirlik, adillik ve sorumluluk ilkeleriyle çalısmalar yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Kurumların, kurumsal yönetisim ilkeleriyle çalısarak, ekonomik riski azalttıkları, paydaslar, hissedarlar gibi farklı çevrelerle yasayabilecekleri krizleri en aza indirdikleri, kârlarını ve verimliliklerini arttırdıkları ve etik ilkelere uydukları bilinmektedir. Kurumsal yönetisimde kurum yöneticisi sahibinden ayrıdır. Dolayısıyla kurumlarda kuvvetler ayrılıgı ilkesi geçerlidir. Yöneticiler istedikleri sekilde karar alamazlar, kararlar yazılı kurallara göre alınır. Yöneticiler paydaslara ve hissedarlara karsı sorumludur. Yöneticiler yaptıkları çalısmalarda seffaf olmak zorundadırlar. Aksi takdirde hesap verememe gibi sıkıntılar içerisine girerler. Yönetim kurulunda istenilen insanlar degil, belli yetkinlikteki ve belli sartları yerine getirmis olan insanlar seçilir. Bu sartlar da yazılı olarak önceden belirlenmistir. Ayrıca denetim, kurumdan bagımsız kisi ya da kisilerce yapılır. Bu durum kurumun sorumluluk ve hesap verebilirlik ilkelerini yerine getirmesiyle dogrudan ilgilidir. Kurumsal yönetisim ilkeleri uygulanırken yapılan çalısmaların basarılı olup olmadıgı ilgili paydaslar tarafından daha açık bir sekilde ortaya konulmaktadır. Bu nedenle bu çalısmanın amacı Ege Üniversitesi akademisyenlerinin bir paydas olarak kurumsal yönetisim konusuna bakısını saptamak ve Ege Üniversitesi akademisyenlerinin, kurumsal yönetisim uygulamaları hakkında düsüncelerini belirlemektir. Arastırmaya baslamadan çalısmanın disiplinli bir sekilde devamı ve degerlendirilmesi için Ege Üniversitesi'nin Fakülteleri dört grupta ele alınmıstır. Gruplama fakültelerin çalısma alanı, anabilim dalları ve baglı olunan enstitü göz önünde bulundurularak yapılmıstır. Arastırmada, Ege Üniversitesi'nin Fakülte web siteleri aracılıgıyla isim listesi olusturulan 1837 akademik personel arastırmanın kitlesi olarak ele alınmıstır. Arastırmada ulasılabilen 1302 akademisyenle yüzyüze görüsülerek 1207'sine anket uygulanmıstır. 95 Akademisyen ankete katılmak istememistir. Anketi yanıtlayanların bir kısmı görüsme sırasında bir kısmı da belli bir tarih vererek doldurulan anketin alınmasını istemistir. Toplanan 1302 anketin, eksik ve hatalı isaretlemeler nedeniyle 1121 tanesi degerlendirmeye alınmıstır. Anket uygulaması sonucu elde edilen veri seti SPSS 20.0 (Statistical Package for Social Sciences) paket programında analiz edilmistir. Analiz kapsamında, Güvenirlik ve Geçerlilik Analizi, Kaiser-Meyer-Olkin Örneklem Yeterliligi Ölçütü, Bartlett Sınaması, Faktör Analizi, Frekans Analizi, Pearson Korelasyon Analizi, Bagımsız Örneklem T Testi ve Varyans Analizi'nden faydalanılmıstır. Analiz sonucunda kurumsal yönetisime iliskin bazı saptamalar yapılmıs ve önerilerde bulunulmustur.trinfo:eu-repo/semantics/closedAccessEge Üniversitesi'nin algılanan kurumsal yönetişim kalitesiProject