Yıldırım Koyuncu, NevinÖzkan Gürcü, Özge2025-05-142025-05-142024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1W4IM-LcNIEfjiltbJtN-WNcKKbf_0u7qKLJDot3E37EIhttps://hdl.handle.net/11454/117277To explore the development of theatre, and especially that of metatheatre, it is fundamental to decipher its progress in Ancient Greece because this is the period in which the emergence of theater and the development of theater are determined. Tragedy's permanence has been carried over the centuries, based on its definition given in Aristotle's Poetics. Therefore, the definition of tragedy provided by Aristotle is very important, as the plays employed in this dissertation are examples of tragedy. In this context, for the Ancient Greeks, life was like a stage where people were presented with roles that their gods granted them. Thus, it becomes obvious that "Theatrum Mundi", which can be translated as "the world as a stage," dates to Ancient Greek society. This view, which was accepted in Ancient Greece, was also prevalent in later periods, especially in the Renaissance. Furthermore, this motif was favored by writers such as Shakespeare, Thomas Heywood and Thomas Middleton who wrote early modern period English plays. One of the most prominent examples are the lines spoken by Jaques in Shakespeare's As You Like It: "All the world's a stage. / And all the men and women are just players; They come in and they go out. / One person plays many roles instantly. / This game is the seven ages of man" (II. vii. 39-41). Therefore, the aim of this dissertation is to show how social norms are imposed on the individual by questioning what is taken for granted and reconstructing these roles through metatheatre. For this purpose, William Shakespeare's Hamlet and King Lear will be employed.Tiyatronun gelişimini ve özellikle metatiyatronun gelişimini kavrayabilmek için, Antik Yunan'da trajediye karşı tutumun öneminin kavraması gerekir; çünkü bu dönem genel olarak tiyatronun ortaya çıkmasının ve tiyatronun ne özelliklere sahip olduğunun belirlendiği temel dönemdir. Özellikle trajedi, Poetics'te verilen tanımına dayanılarak yüzyıllar boyunca geliştirilmiştir. Dolayısıyla, bu tezde kullanılan eserler trajedi örnekleri olduklarından, Aristotle tarafından tanımlanan trajedi kavramını açıklamak çok önemlidir. Bu bağlamda, Antik Yunanlılara göre hayat, insanların tanrıların kendilerine verdiği rolleri yerine getirdiği bir sahneye benziyordu. Böylece, "bir sahne olarak dünya" olarak tercüme edilebilen Theatrum Mundi teriminin, Antik Yunan toplumuna kadar uzandığı anlaşılır. Antik Yunan'da kabul gören bu görüş, yani theatrum mundi, sadece o dönemle sınırlı kalmayıp, ileride dönemlerde, özellikle de Rönesans'ta etkisini göstermiştir. Erken modern dönem İngiliz tiyatro oyunlarının yazıldığı bu dönemde hayatın kendisinin bir sahne olduğu görüşü Shakespeare, Thomas Heywood, Thomas Middleton gibi yazarlar tarafından ele alınmıştır. En belirgin örneklerinden biri de Shakespeare'in Nasıl Hoşunuza Giderse adlı eserinde Jaques tarafından söylenen dizelerdir: "Bütün dünya bir sahnedir. / Ve bütün erkekler ve kadınlar sadece birer oyuncu; girerler, çıkarlar. / Bir kişi birçok rolü birden oynar. / Bu oyun insanın yedi çağıdır" (II. vii. 39-41). Bu tezin amacı metatiyatro vesilesiyle toplumsal rollerin aslında kurgusallığını vurgulayıp, bu rollerin sorgulanmasını sağlayarak bireyin hayatta ilerlemesinin ve özgürleşmesinin gerektiğini göstermektir. Bu bağlamda William Shakespeare'in Hamlet ve Kral Lear adlı oyunları ele alınacaktır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessMeans of social criticism: MetatheatreDoctoral Thesis917636