Yazar "Kaya Atça, Şule" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Görsel sanatlar öğretmenlerinin figüratif soyutlamalarıyla okul müdürü profilinin incelenmesi(Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Kaya Atça, Şule; Beytekin, Osman FerdaOkul müdürleri öğretmenlerin iş doyumlarının, verimliliklerinin ve iş yaşamları hakkındaki vizyonlarının geliştirilmesinde belirleyici bir role sahiptirler. Okul müdürleri ve öğretmenler sadece entelektüel akademik bireyler olmayıp aynı zamanda sosyal ve duygusal varlıklardır ve tüm bu boyutlar okul müdürleri ve öğretmenlerin etkileşim içinde olmalarını sağlamaktadır. Okul yöneticilerinin her türlü yönetim faaliyetleri esnasında sürekli etkileşim halinde bulunduğu kişiler olan öğretmenlerin okul yöneticileriyle ilgili zihinlerinde çeşitli algılar oluşacağı bir gerçektir. Günümüz okul müdürü günlük idari rutin görevleri yerine getirmekten çok daha fazlası olmak zorunda kalmıştır. Günümüz okul müdürü öğrencilerin ebeveynleri ile iletişim, okul yönetimi, danışmanlık, koçluk, rol model olma, planlayıcı, gözetici gibi birçok görevleri üstlenmektedir. Birçok rolü üstlenen okul müdürünün öğretmenleri tarafından nasıl görüldüğü ve tanımlanması bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu araştırmada, okul müdürlerinin olumlu ve olumsuz tarafları figüratif soyutlama anlayışıyla yorumlanıp tartışılacaktır. Bir başka ifadeyle bu çalışmada okul müdürlerinin olumlu ve olumsuz taraflarının görsel sanatlar öğretmenleri tarafından yapılan figüratif soyutlama çalışmalarına göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nitel desende olup verilere ilişkin temalar ikonografik analiz ve içerik analizi ile yorumlanmış, görsel sanatlar öğretmenlerinin çizim ve doğrudan alıntıları ile desteklenmiştir. Bu amaç çerçevesinde çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan olgu bilim ve ikonografik analiz yöntemi kullanılmıştır. İkonografik analiz, sanat nesnelerinde kompozisyonu oluşturan biçimlerle, tema ve kavramlar arasında bir bağ kurulmasını, imgelerin çözümlenerek öykü ve alegoriler saptanmasını amaçlamaktadır. Çalışmaya, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen İzmir ili Bornova ilçesinde 2018-2019 öğretim yılında görev yapan 11 özel ortaokul, 10 devlet ortaokulu görsel sanatlar öğretmeni katılmıştır. Araştırma, veri toplama formuna eksiksiz geri dönüş yapan 20 görsel sanatlar öğretmeninin verileri üzerinden analiz edilmiştir. Çalışma gurubunda yer alan 20 öğretmenden olumlu okul müdürü için bir, olumsuz okul müdürü için bir olmak üzere, toplamda 40 adet figüratif soyutlama çalışması yapmaları istenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerden yaptıkları figüratif soyutlamalardaki öne çıkardıkları imgeleri gerekçeleri ile açıklamaları istenmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu ve figüratif soyutlama resim çalışmaları kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, devlet okulu ile özel okul müdürlerinin olumlu taraflarına ilişkin yapılan figüratif soyutlama çalışmalarındaki ortak temalarda "Sevgi Dolu" teması en fazla sayıda gerekçeyle temsil edilen tema olmuştur. Devlet okulu ile özel okul müdürlerinin olumsuz taraflarına ilişkin yapılan figüratif soyutlama çalışmalarındaki ortak temalarda "Sinirli" teması en fazla sayıda gerekçeyle temsil edilen tema olmuştur. Araştırmanın ikonografik analiz sonuçlarına göre ise devlet okulu ve özel okul müdürlerinin olumlu taraflarına ilişkin yapılan figüratif soyutlama çalışmalarının ortak ikonografik analiz sonucuna göre en çok "el" görseli resmedilmiş ve renk olarak ise en fazla "beyaz" renk kullanılmıştır. Devlet okulu ve özel okul müdürlerinin olumsuz taraflarına ilişkin yapılan figüratif soyutlama çalışmalarının ortak ikonografik analiz sonucuna göre en çok "sert bakan gözler" görseli resmedilmiş ve renk olarak ise en fazla "beyaz" renk kullanılmıştır.