Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11454/1783
Title: Çağdaş Türk seramik sanatı içinde İzmirli ilk seramik sanatçılarının yeri
Authors: Kuyulu Ersoy, İnci
Erbay, Gül
Keywords: Sanat Tarihi A.B.D.
Issue Date: 2005
Publisher: Ege Üniversitesi
Abstract: 1970ʼli yılların başına kadar, Ege Havzasıʼnda, geleneksel anlamda yapılan çömlekçilik, antik dönemlere kadar inmektedir. Memenen ve Kınıkʼtaki atölyeler Osmanlıʼdan beri bölgenin ihtiyaçlarına cevap vermiştir. İzmirʼde seramik eğitimi, 1970ʼli yıllarda İzmir Resim Heykel Müzesiʼnde Turgut Puraʼnın açtığı kurslarla başlamıştır. Akademik anlamda okullulaşma, 1980ʼli yıllarda Dokuz Eylül Üniversitesiʼnde Geleneksel Türk El Sanatları ve Seramik Bölümleriʼnin açılması ile olmuştur. Ayrıca Resim Heykel Müzesi, Adnan Franko Sanat Galerisi, Rotary Altın Testi Yarışması İzmirʼdeki seramik sanatına destek vermiştir. 1960ʼlı yıllarda, İstanbulʼda yetişen isimlerden dört sanatçı, 1970ʼli yıllarda İzmirʼe gelmişler, İzmirʼde çağdaş seramik sanatının temellerini atmışlardır. Bu sanatçılar; Mustafa Tunçalp, Mehmet Tüzüm Kızılcan, Bingül Başarır ve Sevim Çizerʼdir. Mustafa Tunçalpʼin eserlerinde, yumuşak hatlar, yuvarlak çizgiler mevcuttur. En karakteristik teması kuşlardır. Tüzüm Kızılcanʼda, keskin köşeli hatlar yer alır. Anlatmaya çalıştıklarını sembollerle aktarır. Bingül Başarırʼda, dokuyu araştıran bir kimlik göze çarpar. Geri dönüşüm malzemenin sanat eserine dönüştürülmesini, seramik sanatında yeni bir sav olarak ortaya atmıştır. Seramik ve cam malzemeyi bir arada kullanmıştır. Sevim Çizer, Dokuz Eylül Üniversitesiʼnde Seramik Ana Sanat Dalı Bölümüʼnü kurmuştur. Eserlerinde daima Anadolu Uygarlıklarıʼnın etkisi sezilebilir. İstanbulʼda Füreya Koral ve Sadi Direnʼin özel atölye kavramını Türkiyeʼye getirmeleri ve çağdaş anlamda sanat eğitimi vermeye başlamaları gibi, bu dört sanatçı da, benzer mücadeleleri vermişler, İzmirʼde çağdaş seramik sanatının öncüleri olmuşlardır. Genç kuşaklara bu sanatı daha rahat uygulayabilecekleri alanlar yaratmışlardır. Bu atölyelerden yetişen öğrenciler, kendi özel atölyelerini kurmuş, bazıları yurt genelinde açılan fabrikalarda görev almış, bazıları da güzel sanatlar eğitimi veren kurumlarda eğitimci rolünü üstlenmişlerdir. Bu dört sanatçı, Çağdaş Türk seramik sanatı içindeki yerlerine imzalarını atmışlardır.
URI: http://hdl.handle.net/11454/1783
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gulerbay2005.pdf10.68 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools